Categorie 19 jaar en ouder

Op deze pagina bieden we ondersteuning voor spelers van 19 jaar en ouder middels oefeningen en trainingen, tips voor de trainer en protocollen. Deze leeftijdscategorie mag weer trainen op de vereniging. Zij moeten echter wel 1,5 meter afstand behouden tijdens de trainingen. Om dit goed en veilig te organiseren, is het belangrijk dat verenigingen, trainer-coaches en aanvoerders zich hier goed op voorbereiden.

De KNVB ondersteunt hierin met speciaal ontwikkelde oefeningen en trainingen, waarbij de 1,5 meter gehandhaafd wordt. De ontwikkelde oefeningen en trainingen zijn verder afgeleid van wat het 'echte voetbalspel' is, aangezien voetbal normaliter een volledige contactsport is. Dit omdat wij ten alle tijden rekening hebben gehouden met de 1,5 meter afstand. Deze trainingen zijn bedoeld om spelers, ondanks de beperkingen, met plezier te laten voetballen en weer fit te laten worden. 

Ben jij een trainer?En ben je op zoek naar oefeningen en trainingen met 1,5 meter afstand? Klik dan hier.Ben jij een aanvoerder?En ben je op zoek naar leuke oefeningen om uit te voeren met jouw team op 1,5 meter afstand? Klik dan hier.

Tips voor de training

1. Zorg dat je de protocollen goed bekijkt

Bekijk alle protocollen voor trainer-coaches en spelers. Verdiep je daarnaast in de algemene hygiëne maatregelen. Deze geven veel richting om de trainingen veilig uit te voeren. Deel deze waar mogelijk met (mede)spelers en collega-trainers. 

2. Weer trainen, maar geen partijen!

Maak je (mede)spelers duidelijk dat het belangrijk is om je aan de richtlijnen en protocollen te houden, hoe graag iedereen ook volgens volledig contact wilt spelen. Zorg ervoor dat jouw (mede)spelers het goede voorbeeld geven voor de gehele vereniging. 

3. Zoek contact met de (mede)spelers

Zoek voorafgaand aan de eerste training even contact met alle (mede)spelers. Tijdens dit contact kun jouw plannen en de plannen van de club delen met de (mede)spelers om hen zo goed mogelijk informeren. 

4. Maak duidelijke afspraken met je collega trainers en/of aanvoerders

Maak afspraken met jouw collega trainers en/of aanvoerders omtrent de protocollen, organisatie- en uitvoering van de training. Denk hierbij aan trainingen die gelijktijdig met die van jou plaatsvinden, maar ook aan trainingen die voor- of na jouw training op het veld zijn. 

5. Zorg dat je helder hebt welk speelveldgedeelte je ter beschikking hebt

Baken deze ruimte goed af en zorg dat je de training tijdig hebt uitgezet. 

6. Laat voetbalplezier centraal staan

Bedenk dat iedereen niets liever willen dan voetballen en plezier maken. Iedereen heeft elkaar lang niet gezien en het spel lang niet gespeeld. Geef (mede)spelers binnen het protocol de ruimte binnen jouw training. 

7. Let op de belastbaarheid van je spelers

Houd rekening met de intensiteit en de duur van je training. Spelers hebben al een tijd niet gesport en kunnen om die reden minder belastbaar zijn. Houd hier ook op individueel niveau rekening mee. Communiceer dit ook voor de training duidelijk naar de spelers toe. Daarnaast adviseren wij om de eerste week explosieve bewegingen te vermijden. Een voorbeeld hiervan is afronden op een groot doel met keeper. Zowel het schieten van de spelers als het veelvuldig duiken van de keeper, zijn explosieve bewegingen die de kans op blessures in de eerste week vergroten. 

8. Doe een goede warming-up

Op deze pagina vind je speciale warming-up vormen, waarbij de 1,5 meter afstand wordt bewaakt. 

9. Zoek contact met je (mede)spelers

Gebruik de momenten tijdens de training ook om even in gesprek te komen. Het is voor iedereen natuurlijk ook een zeer bijzondere situatie. 

10. Denk aan een circuit model

Een circuit model is een handig middel om toe te passen wanneer je binnen de training in kleine groepen werkt. Op deze manier kunnen de voetbalvormen overzichtelijk worden uitgezet op het veld. Let wel op dat het doordraaien op een correcte wijze met voldoende afstand plaatsvind. In afstemming met collega trainers en/of aanvoerders kun je het circuitmodel ook laten staan voor de volgende groep. 

11. Laat (mede)spelers instromen in vakken bij aanvang van de training

Je kunt (mede)spelers in vakken laten instromen, hierdoor kun je direct de warming-up of voetbalvormen doen waarbij de 1,5 meter afstand in acht wordt genomen.

12. Maak afspraken over (drink)pauzes

Bij korte pauzemomenten kunnen de spelers uit hun eigen bidon drinken. Zorg ervoor dat zij dit op een eigen plaats doen, waarbij er minimaal 1,5 meter afstand wordt gehouden. 

13. Verplaats zo min mogelijk materiaal

Verplaats zo min mogelijk (groot) materiaal tussendoor, hierdoor kun je effectief langer voetballen en is het ook gemakkelijker om de 1,5 meter afstand te bewaren. Denk voorafgaand van de training dus goed na over de organisatie van de gehele training. 

14. Bespreek en evalueer de training

Bespreek vooraf welke voetbalvormen je (mede)spelers leuk vinden. Na de training kun je natuurlijk ook evalueren wat zij van de training vonden. Dit kun je ook digitaal toetsen door even contact op te nemen met je (mede)spelers. Evalueer de training ook met eventuele collega trainers. 

15. Gebruik elkaars kennis

Maak op de club ook gebruik van elkaar kennis, wissel ideeën met elkaar uit, wat werkte wel/niet organisatorisch en inhoudelijk? Wat was moeilijker?

16. Ga na waar de EHBO benodigdheden liggen

Ga voor de training na waar de EHBO benodigdheden liggen. Veel clubgebouwen zullen gesloten zijn, waar ze normaal gesproken open zijn. 

17. Daag spelers uit om thuis #Voetbalfit vormen te doen

Als de spelers het leuk vinden kun je ze via Voetbalfit nog leuke online thuistrainingen aanbieden, inclusief een challenge. Deze challenge kun je bijvoorbeeld gebruiken om de training mee af te sluiten. Tijdens de start van de eerstvolgende training kun je hier op terugkomen bij de spelers. 

Protocollen

Op de volgende pagina vind je alle protocollen die de KNVB adviseert, deze protcollen zijn in lijn met de protcollen van het NOC*NSF.

ProtocollenBekijk hier het protocol voor trainer-coaches en de overige protocollen voor spelers, ouders en algemene hygiëne.

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.