Categorie t/m 12 jaar (O13)

Op deze pagina bieden we ondersteuning voor de leeftijdscategorie t/m 12 jaar middels trainingen, tips voor de trainer en protocollen.

Deze groep spelers mag weer gaan voetballen op de gebruikelijke manier. Dus geen 1,5 meter afstand, maar gewoon lekker spelen! Het organiseren van wedstrijdjes is beperkt tot de eigen vereniging. Je kunt op Rinus terecht voor oefeningen en trainingen voor deze leeftijdscategorie. Ter vervanging van de wedstrijd staan er ook diverse toernooivormen op Rinus. Houdt er als trainer-coach rekening mee dat kinderen lang stil hebben gestaan en elkaar lang niet hebben gezien. Zorg er dus vooral voor dat er lekker gespeeld wordt en houdt de belastbaarheid in de gaten. 

Via de volgende link kom je terecht op de pagina met alle complete trainingen binnen Rinus. Gebruik de filters om een training te vinden die passend is voor jouw groep. 

TrainingenBekijk hier alle oefeningen, trainingen.

Via de volgende link kom je terecht op de pagina met alle complete trainingen binnen Rinus. Filter via Soort op ToernooiOp deze manier vind je alle toernooivormen binnen Rinus.ToernooienBekijk hier alle toernooivormen

TIps voor de training

1. Zorg dat je de protocollen goed bekijkt

Bekijk alle protocollen voor trainer-coaches, spelers en ouders. Verdiep je daarnaast in de algemene hygiëne maatregelen. Deze geven veel richting om de trainingen veilig uit te voeren. Deel deze waar mogelijk met ouders, spelers en collega trainers. 

2. Maak duidelijke afspraken met je collega trainers

Maak afspraken met jouw collega trainers omtrent de protocollen, organisatie- en uitvoering van de training. Denk hierbij aan trainers die gelijktijdig met jou trainen, maar ook aan trainers die voor- of na jouw training op het veld komen. 

3. Zorg dat je helder hebt welk speelveldgedeelte je ter beschikking hebt

Baken deze ruimte goed af en zorg dat je de training tijdig hebt uitgezet. 

4. Laat voetbalplezier centraal staan!

Bedenk dat de spelers niets liever willen dan spelen en voetballen. Ze hebben elkaar lang niet gezien en het spel lang niet gespeeld met elkaar. Geef ze binnen het protocol de ruimte binnen jouw training. 

5. Let op de belastbaarheid van je spelers

Houd rekening met de intensiteit en de duur van je training of ander soortige voetbalactiviteit. Spelers hebben al een tijd niet gesport. 

6. Zoek contact met je spelers

Gebruik de momenten tijdens de training ook om even in gesprek te gaan met de spelers. Het is voor hen natuurlijk ook een zeer bijzondere situatie. 

7. Organiseer vormen waarin veel gevoetbald wordt

Organiseer veel vormen waarin de spelers lekker kunnen voetballen. Hierbij kun je denken aan veel spelvormen of leuke en kleinschalige toernooitjes. Inspiratie voor deze toernooien vind je hier. Deze kun je ook terugvinden onder trainingen. Filter bij Soort op Toernooi

8. Organiseer een circuit model

Een circuit model is een handig middel om toe te passen om met meerdere trainingsgroepen gelijktijdig te trainen op een veld. Op deze manier kunnen de voetbalvormen overzichtelijk worden uitgezet op het veld. In afstemming met collega trainers kun je het circuit model ook laten staan voor de volgende groep. 

9. Verplaats zo min mogelijk materiaal

Verplaats zo min mogelijk (groot) materiaal tussendoor, hierdoor kun je effectief langer voetballen en is het ook gemakkelijker om de 1,5 meter afstand te bewaren. Denk voorafgaand van de training dus goed na over de organisatie van de gehele training. 

10. Zorg dat je telefoonnummers van de ouders bij de hand hebt

Zorg dat je alle telefoonnummers van de ouders altijd bij de hand hebt. Dit kan handig zijn in het geval van bijzonderheden zoals blessures en dit kan bijdragen aan het juist naleven van de gestelde protocollen. 

11. Bespreek en evalueer de training

Bespreek vooraf welke voetbalvormen de spelers leuk vinden. Na de training kun je natuurlijk ook evalueren hoe de spelers de training vonden. Dit kun je ook digitaal toetsen door even contact op te nemen met de ouders. Evalueer de training ook met eventuele collega trainers. 

12. Gebruik elkaars kennis

Maak op de club ook gebruik van elkaar kennis, wissel ideeën met elkaar uit, wat werkte wel/niet organisatorisch en inhoudelijk? Wat was moeilijker? Indien er een hoofd opleiding aanwezig is bij jou op de club, kun je hier uiteraard ook mee in gesprek over dergelijke zaken. 

13. Ga na waar de EHBO benodigdheden liggen

Ga voor de training na waar de EHBO benodigdheden liggen. Veel clubgebouwen zullen gesloten zijn, waar ze normaal gesproken open zijn.  

14. Daag spelers uit om ook thuis te voetballen

Als de spelers het leuk vinden kun je ze via Voetbalfit [link toevoegen] nog leuke online thuistrainingen aanbieden, inclusief een challenge. Deze challenge kun je bijvoorbeeld gebruiken om de training mee af te sluiten. Tijdens de start van de eerstvolgende training is het leuk om hier op terug te komen bij de spelers.

Protocollen

Op de volgende pagina vind je alle protocollen die de KNVB adviseert, deze protcollen zijn in lijn met de protcollen van het NOC*NSF. 

ProtocollenBekijk hier het protocol voor trainer-coaches en de overige protocollen voor spelers, ouders en algemene hygiëne.

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.