Categorie t/m 18 jaar (O14 - O19)

Op deze pagina bieden we ondersteuning voor de leeftijdscategorie t/m 18 jaar (O14 t/m O19) middels trainingen, tips voor de trainer en protocollen. Deze leeftijdscategorie mag weer trainen op de vereniging. Zij moeten echter wel 1,5 meter afstand behouden tijdens de trainingen. Om dit goed en veilig te organiseren, is het belangrijk dat verenigingen en trainer-coaches zich hier goed op voorbereiden.

De KNVB ondersteunt hierin met speciaal ontwikkelde trainingen, waarbij de 1,5 meter gehandhaafd moet worden. De ontwikkelde trainingen zijn verder afgeleid van wat het 'echte voetbalspel' is, aangezien voetbal normaliter een volledige contactsport is. Dit omdat wij ten alle tijden rekening hebben gehouden met de 1,5 meter afstand. Deze trainingen zijn bedoeld om spelers, ondanks de beperkingen, met plezier te laten voetballen. 

1,5 meter trainingenBekijk hier de speciale oefeningen en trainingen met 1,5 meter afstand.

Tips voor de training

1. Zorg dat je de protocollen goed bekijkt

Bekijk alle protocollen voor trainer-coaches, spelers en ouders. Verdiep je daarnaast in de algemene hygiëne maatregelen. Deze geven veel richting om de trainingen veilig uit te voeren. Deel deze waar mogelijk met ouders, spelers en collega trainers. 

2. Zoek contact met de ouders

Zoek voorafgaand aan de eerste training even contact met alle ouders. Tijdens dit contact kun jouw plannen en de plannen van de club delen met de ouders om hen zo goed mogelijk informeren. 

3. Maak duidelijke afspraken met je collega trainers

Maak afspraken met jouw collega trainers omtrent de protocollen, organisatie- en uitvoering van de training. Denk hierbij aan trainers die gelijktijdig met jou trainen, maar ook aan trainers die voor- of na jouw training op het veld komen. 

4. Zorg dat je helder hebt welk speelveldgedeelte je ter beschikking hebt

Baken deze ruimte goed af en zorg dat je de training tijdig hebt uitgezet. 

5. Laat voetbalplezier centraal staan

Bedenk dat de spelers niets liever willen dan spelen en voetballen. Ze hebben elkaar lang niet gezien en het spel lang niet gespeeld met elkaar. Geef ze binnen het protocol de ruimte binnen jouw training. 

6. Let op de belastbaarheid van je spelers

Houd rekening met de intensiteit en de duur van je training. Spelers hebben al een tijd niet gesport en kunnen in de deze leeftijd meer/minder in de groei zitten, waardoor je hier goed rekening mee moet houden. Communiceer dit ook voor de training ook duidelijk naar de spelers toe.

7. Doe een goede warming-up

Op deze pagina vind je speciale warming-up vormen, waarbij de 1,5 meter afstand wordt bewaakt. 

8. Zoek contact met je spelers

Gebruik de momenten tijdens de training ook om even in gesprek te komen met de spelers. Het is voor hen natuurlijk ook een zeer bijzondere situatie. 

9. Denk aan een circuit model

Een circuit model is een handig middel om toe te passen om met meerdere trainingsgroepen gelijktijdig te trainen op een veld. Op deze manier kunnen de voetbalvormen overzichtelijk worden uitgezet op het veld. Let wel op dat het doordraaien op een correcte wijze met voldoende afstand plaatsvind. In afstemming met collega trainers kun je het circuitmodel ook laten staan voor de volgende groep. 

10. Laat spelers instromen in vakken bij aanvang van de training

Je kunt spelers in vakken laten instromen, hierdoor kun je direct de warming-up of voetbalvormen doen waarbij de 1,5 meter afstand in acht wordt genomen.

11. Maak afspraken over (drink)pauzes

Bij korte pauzemomenten kunnen de spelers uit hun eigen bidon drinken. Zorg ervoor dat zij dit op een eigen plaats doen, waarbij er minimaal 1,5 meter afstand wordt gehouden. 

12. Verplaats zo min mogelijk materiaal

Verplaats zo min mogelijk (groot) materiaal tussendoor, hierdoor kun je effectief langer voetballen en is het ook gemakkelijker om de 1,5 meter afstand te bewaren. Denk voorafgaand van de training dus goed na over de organisatie van de gehele training. 

13. Zorg dat je de telefoonnummers van de ouders bij de hand hebt

Zorg dat je alle telefoonnummers van de ouders altijd bij de hand hebt. Dit kan handig zijn in het geval van bijzonderheden en dit kan bijdragen aan het juist naleven van de gestelde protocollen. 

14. Bespreek en evalueer de training

Bespreek vooraf welke voetbalvormen de spelers leuk vinden. Na de training kun je natuurlijk ook evalueren hoe de spelers de training vonden. Dit kun je ook digitaal toetsen door even contact op te nemen met de ouders en/of de spelers. Evalueer de training ook met eventuele collega trainers. 

15. Gebruik elkaars kennis

Maak op de club ook gebruik van elkaar kennis, wissel ideeën met elkaar uit, wat werkte wel/niet organisatorisch en inhoudelijk? Wat was moeilijker? Indien er een hoofd opleiding aanwezig is bij jou op de club, kun je hier uiteraard ook mee in gesprek over dergelijke zaken. 

16. Ga na waar de EHBO benodigdheden liggen

Ga voor de training na waar de EHBO benodigdheden liggen. Veel clubgebouwen zullen gesloten zijn, waar ze normaal gesproken open zijn. 

17. Daag spelers uit om thuis #Voetbalfit vormen te doen

Als de spelers het leuk vinden kun je ze via Voetbalfit nog leuke online thuistrainingen aanbieden, inclusief een challenge. Deze challenge kun je bijvoorbeeld gebruiken om de training mee af te sluiten. Tijdens de start van de eerstvolgende training kun je hier op terugkomen bij de spelers. 

Protocollen

Op de volgende pagina vind je alle protocollen die de KNVB adviseert, deze protcollen zijn in lijn met de protcollen van het NOC*NSF.

ProtocollenBekijk hier het protocol voor trainer-coaches en de overige protocollen voor spelers, ouders en algemene hygiëne.

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.