Rinus

Doelstelling

Scoren verbeteren

Voorbereiding

Noteer de afmetingen van de veldjes van elke vorm en maak een schets van de verdeling ervan over het veld.

Dit heb je nodig

  • 6 voetballen6
  • 12 pilonnen12
  • 2 pupillen doelen van 5 bij 2 meter2
  • 6 oranje hesjes, 6 blauwe hesjes12
  • 4 gele hoedjes, 8 oranje hoedjes12
Slangentikkertje

Opstartvorm - 10 min

Slangentikkertje

  • 15 meter
  • 15 meter
  • Er worden twee teams gemaakt van minimaal vier spelers
  • De spelers gaan in een slangetje staan en houden elkaar vast bij de schouders
  • Één van de spelers gaat tegenover de slagn van de tegenpartij staan
  • Op het signaal van de trainer gaat die speler proberen de achterste speler van de slang van de tegenpartij te tikken
  • De spelers in de slang moeten elkaar ten alle tijden vasthouden, als ze loslaten is het een punt voor de tegenpartij
  • Er moet binnen acht seconden getikt worden om een punt te scoren
  • Hierna wordt er doorgedraaid; de tikker komt achteraan in de slang van het eigen team en de voorste speler wordt de nieuwe tikker
  • Let erop dat de slangen ver genoeg van elkaar staan, zodat ze niet tegen elkaar botsen
  • 4 pilonnen4
  • 6 oranje hesjes, 6 blauwe hesjes12
Bekijk details
Dribbel in slalom - Niveau 1

Oefening 1 - 10 min

Dribbel in slalom - Niveau 1

  • 20 meter
  • 20 meter
  • Eventueel meerdere organisaties uitzetten (vier spelers per organisatie)
  • Spelers dribbelen in een slalom om de pionnen heen en sluiten daarna weer achteraan
  • De volgende speler mag pas starten met dribbelen als de voorgaande speler voorbij de laatste pion is
  • 6 voetballen6
  • 12 pilonnen12
  • 3 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes6
Bekijk details
Oversteekspel - 2 verdedigers

Oefening 2 - 10 min

Oversteekspel - 2 verdedigers

  • 20/25 meter
  • 15/18 meter
  • Zes spelers met bal proberen te dribbelen naar de overkant
  • Na het passeren van de verdedigers kunnen de aanvallers alleen punten krijgen wanneer ze over de lijn aan de overkant dribbelen en vervolgens via het ‘slootje’ terugkomen
  • Als de verdediger de bal verovert en de bal onder controle heeft (bal onder de voet) of als de bal van de aanvaller buiten de ruimte komt krijgt de verdediger 1 punt
  • De speler die het eerste 5 punten haalt is de winnaar, de verdediger die in 2 minuten de meeste punten haalt is de winnaar
  • 5 voetballen5
  • 9 pilonnen9
  • 5 oranje hesjes, 2 blauwe hesjes7
Bekijk details
1 tegen 1+k grote doelen tegenstander van de zijkant

Oefening 3 - 15 min

1 tegen 1+k grote doelen tegenstander van de zijkant

  • 30/35 meter
  • 10/15 meter
  • Beide teams kunnen scoren op een groot doel
  • Bij een doelpunt, uitbal of hoekschop, doorwisselen
  • Na verloop van tijd wisselen de teams van functie
  • 4 voetballen4
  • 10 pilonnen10
  • 2 pupillen doelen van 5 bij 2 meter2
  • 4 oranje hesjes, 5 blauwe hesjes9
  • 4 gele hoedjes, 8 oranje hoedjes12
Bekijk details
3 tegen 3 met 2 grote doelen

Oefening 4 - 15 min

3 tegen 3 met 2 grote doelen

  • 30/40 meter
  • 20 meter
  • Beide teams kunnen scoren op een pupillendoel
  • Als de bal uit is, indribbelen
  • Bij een achterbal of hoekschop indribbelen
  • 4 voetballen4
  • 4 pilonnen4
  • 2 pupillen doelen van 5 bij 2 meter2
  • 5 oranje hesjes, 5 blauwe hesjes10
  • 2 gele hoedjes, 8 oranje hoedjes10
Bekijk details