Rinus

Doelstelling

Positiespel in opbouw verbeteren

Voorbereiding

Noteer de afmetingen van de veldjes en maak groepen van minimaal 8 spelers. Na een centraal eindsignaal, draaien alle groepen met de klok mee naar de volgende oefening.

Dit heb je nodig

  • 17 voetballen17
  • 33 pilonnen33
  • 2 mini doelen van 3 bij 1 meter2
  • 23 oranje hesjes, 9 blauwe hesjes32
  • 12 gele hoedjes, 2 oranje hoedjes14
3 tegen 3 met 2 kleine doeltjes

Oefening 1 - 15 min

3 tegen 3 met 2 kleine doeltjes

  • 30/40 meter
  • 20 meter
  • Beide teams kunnen scoren op een klein doel
  • Als de bal uit is, indribbelen
  • Bij een achterbal of hoekschop indribbele
  • 4 voetballen4
  • 4 pilonnen4
  • 2 mini doelen van 3 bij 1 meter2
  • 3 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes6
  • 4 gele hoedjes4
Bekijk details
Startvorm met 2, 3 of 4 tikkers

Oefening 2 - 15 min

Startvorm met 2, 3 of 4 tikkers

  • 30/40 meter
  • 20/25 meter
  • De tikkers proberen een speler te tikken met hun handen
  • Nadat een speler getikt is, moet hij met zijn benen gespreid stilstaan
  • De speler kan ‘bevrijd’ worden als er een andere speler, die niet getikt is, onder de speler doorkruipt
  • Na een bepaalde tijd wisselen van tikkers
  • 10 pilonnen10
  • 7 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes10
Bekijk details
Dribbelspel Lion King

Oefening 3 - 15 min

Dribbelspel Lion King

  • 15/20 meter
  • 10/15 meter
  • Alle spelers hebben een bal, behalve twee spelers (de leeuwen)
  • Een speler fungeert als tikker en probeert al dribbelend zoveel mogelijk spelers te tikken binnen 45 seconden, de andere speler bewaakt de leeuwenkuil met de veroverde ballen
  • Wanneer de speler getikt is, wordt de bal door de tikker, verzameld in de leeuwenkuil. De spelers die getikt zijn, verzamelen eerst in het vak
  • De spelers die getikt zijn, kunnen de bal terug veroveren door ongetikt met de bal uit de leeuwenkuil te dribbelen. (Wanneer je wil getikt wordt, moet je eerst weer uit de leeuwenkuil en mag je het nog eens proberen)
  • Wie de meeste ballen heeft veroverd, is de Lion King
  • 8 voetballen8
  • 10 pilonnen10
  • 8 oranje hesjes, 2 blauwe hesjes10
  • 4 gele hoedjes4
Bekijk details
Oversteekspel - 1 verdediger en poortjes

Oefening 4 - 15 min

Oversteekspel - 1 verdediger en poortjes

  • 20/25 meter
  • 10/15 meter
  • Drie tot vier spelers proberen met de bal naar de overkant te dribbelen
  • Na het passeren van de verdedigers kunnen de aanvallers alleen punten krijgen wanneer ze door een van de drie poortjes dribbelen en via het ‘slootje’ terugkomen
  • Dribbelen door de poortjes aan de zijkant (oranje) = 1 punt; dribbelen door het middelste doeltje (geel) = 2 punten
  • Als de verdediger de bal verovert en de bal onder controle heeft (bal onder de voet), of als de bal van de aanvaller buiten de ruimte komt, krijgt de verdediger 1 punt
  • De verdediger mag alleen verdedigen in de ruimte voor de poortjes
  • De speler die het eerste 8 punten haalt is de winnaar, de verdediger die in 2 minuten de meeste punten haalt is de winnaar
  • 5 voetballen5
  • 9 pilonnen9
  • 5 oranje hesjes, 1 blauw hesje6
  • 4 gele hoedjes, 2 oranje hoedjes6
Bekijk details