Rinus

Doelstelling

Positiespel in opbouw verbeteren

Voorbereiding

Noteer de afmetingen van de veldjes en maak groepen van minimaal 8 spelers. Na een centraal eindsignaal, draaien alle groepen met de klok mee naar de volgende oefening.

Dit heb je nodig

  • 22 voetballen22
  • 26 pilonnen26
  • 2 pupillen doelen van 5 bij 2 meter2
  • 22 oranje hesjes, 7 blauwe hesjes29
  • 10 gele hoedjes, 2 oranje hoedjes12
4 tegen 4 met 2 grote doelen

Oefening 1 - 15 min

4 tegen 4 met 2 grote doelen

  • 30/40 meter
  • 20 meter
  • Beide teams kunnen scoren op een pupillendoel
  • Als de bal uit is, indribbelen
  • Bij een achterbal of hoekschop, indribbelen
  • 4 voetballen4
  • 4 pilonnen4
  • 2 pupillen doelen van 5 bij 2 meter2
  • 4 oranje hesjes, 4 blauwe hesjes8
  • 2 gele hoedjes2
Bekijk details
Oversteekspel - 2 verdedigers en poortjes

Oefening 2 - 15 min

Oversteekspel - 2 verdedigers en poortjes

  • 20/25 meter
  • 15/18 meter
  • Zes spelers met bal proberen te dribbelen naar de overkant
  • Na het passeren van de verdedigers kunnen de aanvallers alleen punten krijgen wanneer ze door een van de drie poortjes dribbelen en via het ‘slootje’ terugkomen
  • Dribbelen door de poortjes aan de zijkant (geel) = 1 punt; dribbelen door het middelste doeltje (oranje) = 2 punten
  • Als de verdediger de bal verovert en de bal onder controle heeft (bal onder de voet), of als de bal van de aanvaller buiten de ruimte komt, krijgt de verdediger 1 punt
  • De verdedigers mogen alleen verdedigen in de ruimte voor de doeltjes
  • De speler die het eerste 8 punten haalt is de winnaar, de verdediger die in 2 minuten de meeste punten haalt is de winnaar
  • 6 voetballen6
  • 9 pilonnen9
  • 6 oranje hesjes, 2 blauwe hesjes8
  • 4 gele hoedjes, 2 oranje hoedjes6
Bekijk details
Krokodillenspel

Oefening 3 - 15 min

Krokodillenspel

  • 30 meter
  • 20 meter
  • De spelers proberen, dribbelend met een bal, vanuit hun pion naar het middelste vak (de vijver) te dribbelen en terug
  • De speler(s) in het vak (krokodil) probeert de bal uit het vak (vijver) te houden door deze af te pakken of weg te tikken
  • Als de bal aangeraakt is, ga je eerst terug naar de pion waar je begonnen bent
  • Als de speler het lukt om terug te keren in het vak, zonder dat de bal door de krokodil aangeraakt is, mag hij een hoedje op zijn pion leggen
  • De speler die als eerste vijf hoedjes op de pion heeft, is de winnaar
  • 4 voetballen4
  • 9 pilonnen9
  • 4 oranje hesjes, 1 blauw hesje5
Bekijk details
Startvorm Dribbelen in vak ‘Cars’

Oefening 4 - 15 min

Startvorm Dribbelen in vak ‘Cars’

  • 20/25 meter
  • 15/20 meter
  • Alle spelers starten met een bal en dribbelen door het vak heen
  • De spelers proberen de bal binnen het vak te houden en niet met elkaar te botsen
  • 8 voetballen8
  • 4 pilonnen4
  • 8 oranje hesjes8
  • 4 gele hoedjes4
Bekijk details