Rinus

Doelstelling

Ontdekken van lichaam en bal en daarmee gericht handelen

Voorbereiding

Noteer de afmetingen van de veldjes en maak groepen van minimaal 6 spelers. Na een centraal eindsignaal, draaien alle groepen met de klok mee naar de volgende oefening.

Dit heb je nodig

  • 16 voetballen16
  • 18 pilonnen18
  • 4 mini doelen van 3 bij 1 meter4
  • 23 oranje hesjes, 11 blauwe hesjes34
  • 16 gele hoedjes, 18 oranje hoedjes34
2 tegen 2 met 4 kleine doeltjes

Oefening 1 - 15 min

2 tegen 2 met 4 kleine doeltjes

  • 15/20 meter
  • 20/30 meter
  • Beide teams kunnen scoren op twee kleine doeltjes
  • Als de bal uit is, indribbelen
  • Tweetallen doordraaien (bijvoorbeeld na 1 minuut)
  • 4 voetballen4
  • 4 pilonnen4
  • 4 mini doelen van 3 bij 1 meter4
  • 4 oranje hesjes, 4 blauwe hesjes8
  • 4 gele hoedjes, 8 oranje hoedjes12
Bekijk details
Poortschietspel met variabele afstand

Oefening 2 - 15 min

Poortschietspel met variabele afstand

  • 20 meter
  • 10/12 meter
  • Beide spelers kunnen scoren door tussen de pionnen te passen
  • Wanneer je drie punten gescoord hebt vanaf de drie meter lijn, ga je naar de volgende lijn (vijf meter). Wanneer je hier ook weer drie punten hebt gescoord ga je naar de kampioenslijn
  • Wie het eerst drie punten heeft vanaf de kampioenslijn (zeven meter) heeft gewonnen
  • Wanneer je twee keer achter elkaar de pion mist ga je een lijn dichterbij
  • 4 voetballen4
  • 4 oranje hesjes, 4 blauwe hesjes8
  • 8 gele hoedjes, 10 oranje hoedjes18
Bekijk details
Startvorm Dribbelen in vak ‘Cars’

Oefening 3 - 15 min

Startvorm Dribbelen in vak ‘Cars’

  • 20/25 meter
  • 15/20 meter
  • Alle spelers starten met een bal en dribbelen door het vak heen
  • De spelers proberen de bal binnen het vak te houden en niet met elkaar te botsen
  • 8 voetballen8
  • 4 pilonnen4
  • 8 oranje hesjes8
  • 4 gele hoedjes4
Bekijk details
Startvorm met 2, 3 of 4 tikkers

Oefening 4 - 15 min

Startvorm met 2, 3 of 4 tikkers

  • 30/40 meter
  • 20/25 meter
  • De tikkers proberen een speler te tikken met hun handen
  • Nadat een speler getikt is, moet hij met zijn benen gespreid stilstaan
  • De speler kan ‘bevrijd’ worden als er een andere speler, die niet getikt is, onder de speler doorkruipt
  • Na een bepaalde tijd wisselen van tikkers
  • 10 pilonnen10
  • 7 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes10
Bekijk details