Rinus

Doelstelling

Ontdekken van lichaam en bal en daarmee gericht handelen

Voorbereiding

Noteer de afmetingen van de veldjes en maak groepen van minimaal 6 spelers. Na een centraal eindsignaal, draaien alle groepen met de klok mee naar de volgende oefening.

Dit heb je nodig

  • 18 voetballen18
  • 42 pilonnen42
  • 2 mini doelen van 3 bij 1 meter2
  • 24 oranje hesjes, 10 blauwe hesjes34
  • 13 gele hoedjes, 2 oranje hoedjes15
2 tegen 2 met 2 kleine doeltjes

Oefening 1 - 15 min

2 tegen 2 met 2 kleine doeltjes

  • 20/30 meter
  • 10/15 meter
  • Beide teams kunnen scoren op een klein doel
  • Als de bal uit is, indribbelen
  • Bij een achterbal of hoekschop indribbelen
  • 4 voetballen4
  • 4 pilonnen4
  • 2 mini doelen van 3 bij 1 meter2
  • 3 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes6
  • 10 gele hoedjes10
Bekijk details
Oversteekspel met pionnen (2 verdedigers)

Oefening 2 - 15 min

Oversteekspel met pionnen (2 verdedigers)

  • 15/25 meter
  • 10/15 meter
  • Vier tot zes spelers starten gelijktijdig met dribbelen naar de overzijde, waarbij ze door één van de drie poortjes moeten dribbelen
  • Als de spelers aan de overzijde gekomen zijn, hebben ze één punt en kunnen ze via het slootje weer terug dribbelen
  • 8 voetballen8
  • 18 pilonnen18
  • 8 oranje hesjes, 2 blauwe hesjes10
  • undefined2 oranje hoedjes2
Bekijk details
6 tegen 2 oversteekspel

Oefening 3 - 15 min

6 tegen 2 oversteekspel

  • 20 meter
  • 10/15 meter
  • Zes spelers met bal proberen te dribbelen naar de overkant
  • Als de verdediger de bal verovert en de bal onder controle heeft (bal onder de voet) of als de bal van de aanvaller buiten de ruimte komt krijgt de verdediger 1 punt
  • Bij 3 punten voor de verdediger komt er een nieuwe verdediger
  • 6 voetballen6
  • 10 pilonnen10
  • 6 oranje hesjes, 2 blauwe hesjes8
  • 3 gele hoedjes3
Bekijk details
Startvorm met 2, 3 of 4 tikkers

Oefening 4 - 15 min

Startvorm met 2, 3 of 4 tikkers

  • 30/40 meter
  • 20/25 meter
  • De tikkers proberen een speler te tikken met hun handen
  • Nadat een speler getikt is, moet hij met zijn benen gespreid stilstaan
  • De speler kan ‘bevrijd’ worden als er een andere speler, die niet getikt is, onder de speler doorkruipt
  • Na een bepaalde tijd wisselen van tikkers
  • 10 pilonnen10
  • 7 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes10
Bekijk details