Rinus

Doelstelling

Ontdekken van lichaam en bal en daarmee gericht handelen

Voorbereiding

Noteer de afmetingen van de veldjes en maak groepen van minimaal 6 spelers. Na een centraal eindsignaal, draaien alle groepen met de klok mee naar de volgende oefening.

Dit heb je nodig

  • 20 voetballen20
  • 19 pilonnen19
  • 2 mini doelen van 3 bij 1 meter2
  • 19 oranje hesjes, 9 blauwe hesjes28
  • 18 gele hoedjes, 10 oranje hoedjes28
2 tegen 2 met 2 kleine doeltjes

Oefening 1 - 15 min

2 tegen 2 met 2 kleine doeltjes

  • 20/30 meter
  • 10/15 meter
  • Beide teams kunnen scoren op een klein doel
  • Als de bal uit is, indribbelen
  • Bij een achterbal of hoekschop indribbelen
  • 4 voetballen4
  • 4 pilonnen4
  • 2 mini doelen van 3 bij 1 meter2
  • 3 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes6
  • 10 gele hoedjes10
Bekijk details
Poortschietspel met variabele afstand

Oefening 2 - 15 min

Poortschietspel met variabele afstand

  • 20 meter
  • 10/12 meter
  • Beide spelers kunnen scoren door tussen de pionnen te passen
  • Wanneer je drie punten gescoord hebt vanaf de drie meter lijn, ga je naar de volgende lijn (vijf meter). Wanneer je hier ook weer drie punten hebt gescoord ga je naar de kampioenslijn
  • Wie het eerst drie punten heeft vanaf de kampioenslijn (zeven meter) heeft gewonnen
  • Wanneer je twee keer achter elkaar de pion mist ga je een lijn dichterbij
  • 4 voetballen4
  • 4 oranje hesjes, 4 blauwe hesjes8
  • 8 gele hoedjes, 10 oranje hoedjes18
Bekijk details
Dribbelkampioen 1 verdediger

Oefening 3 - 15 min

Dribbelkampioen 1 verdediger

  • 20/25 meter
  • 10/15 meter
  • Alle spelers starten met een bal, behalve de verdediger
  • De verdediger probeert de ballen van de andere spelers af te pakken of weg te tikken
  • De verdediger telt hoeveel ballen hij afgepakt of weggetikt heeft
  • Na een bepaalde tijd wordt er door gewisseld van verdediger.
  • 8 voetballen8
  • 6 pilonnen6
  • 8 oranje hesjes, 1 blauw hesje9
Bekijk details
Krokodillenspel

Oefening 4 - 15 min

Krokodillenspel

  • 30 meter
  • 20 meter
  • De spelers proberen, dribbelend met een bal, vanuit hun pion naar het middelste vak (de vijver) te dribbelen en terug
  • De speler(s) in het vak (krokodil) probeert de bal uit het vak (vijver) te houden door deze af te pakken of weg te tikken
  • Als de bal aangeraakt is, ga je eerst terug naar de pion waar je begonnen bent
  • Als de speler het lukt om terug te keren in het vak, zonder dat de bal door de krokodil aangeraakt is, mag hij een hoedje op zijn pion leggen
  • De speler die als eerste vijf hoedjes op de pion heeft, is de winnaar
  • 4 voetballen4
  • 9 pilonnen9
  • 4 oranje hesjes, 1 blauw hesje5
Bekijk details