Training

Het benutten van de kansen (11)

O8 & O9
6 - 10 spelers
¼ veld
60 min

Doel

Scoren verbeteren

Voorbereiding

Noteer de afmetingen van de veldjes van elke vorm en maak een schets van de verdeling ervan over het veld.

Dit heb je nodig

8 voetballen
8
20 pilonnen
20
2 mini doelen van 3 bij 1 meter
2
2 pupillen doelen van 5 bij 2 meter
2
6 blauwe hesjes, 5 oranje hesjes, 1 lichtblauw hesje
12
6 gele hoedjes
6

Warming-up O6 - O11

Elke training begint met een korte warming-up. De spieren en pezen van O7-, O9- en O11- en veel O13-spelers zijn nog soepel. Met de jongste pupillen gaat het in dit onderdeel dan ook om het principe ‘ik en de bal’. In een vorm gericht op het verbeteren van de techniek worden het aannemen, passen en mikken, dribbelen en passeren en schieten van de bal getraind.

De trainingen op dit platform gericht op de O6 t/m O11 beginnen allemaal met 'ik en de bal' oefeningen. De oefeningen dribbelkampioen, oversteekspel met 1 verdediger en dribbelschiespel met pionnen zijn een paar voorbeelden.

Oefening 1 - 15 min

Pion dribbelspel

  • Lengte: 20 meter
  • Breedte: 10 meter
  • Spelers 1 en 3 dribbelen gelijktijdig op de middelste drie pionnen af
  • Hier volgt een actie om de pionnen heen
  • Vervolgens versnellen de spelers naar het poortje
  • De spelers die als eerste door het poortje gaat, wint 
  • Vervolgens starten spelers 2 en 4 gelijktijdig
4 voetballen
4
20 pilonnen
20
2 blauwe hesjes, 2 oranje hesjes
4
Bekijk video Bekijk details
Oefening 2 - 15 min

Doelschietspel met pionnen - niveau 1

  • Lengte: 15/20 meter
  • Breedte: 10/12 meter
  • Van de lijn naar het doel: 8 - 10 - 12 meter
  • Spelers kunnen scoren door de bal stil te leggen op 8 meter van het doel en te scoren
  • Bal in de hoek links of rechts van de pion en in het doel = 3 punten / bal in het midden en in het doel = 1 punt. Wanneer je 5 punten of meer hebt ga je naar de volgende lijn (10 meter). Wanneer je wederom 5 punten of meer hebt ga je naar de kampioenslijn (12 meter)
  • De speler die als eerste 5 punten scoort vanaf de kampioenslijn is de winnaar
  • Wordt 2x achter elkaar van een bepaalde lijn gemist dan ga je weer een lijn dichter naar het doel toe
  • Doelpunten tellen alleen wanneer de speler via het ‘slootje’ terugdribbelt naar de beginpositie
  • Spelers om beurten laten keepen – keeper krijgt punten voor elke gestopte bal – wie is de master keeper?
4 voetballen
4
12 pilonnen
12
1 pupillen doel van 5 bij 2 meter
1
6 blauwe hesjes
6
6 gele hoedjes
6
Bekijk video Bekijk details
Oefening 3 - 15 min

1 tegen 1+k groot doel, kleine doeltjes

  • Lengte: 20/25 meter
  • Breedte: 10/15 meter
  • De aanvaller scoort op een groot doel, de verdediger en de keeper scoren op een van de twee kleine doeltjes
  • Als de bal uit is, indribbelen of inpassen, 3e keer is doorwisselen
  • Bij een doelpunt, achterbal of hoekschop beginnen bij de aanvallers tussen de twee kleine doeltjes
  • Keeper mag alleen op zijn eigen helft meevoetballen
  • Na verloop van tijd wisselen team A en team B
8 voetballen
8
12 pilonnen
12
2 mini doelen van 3 bij 1 meter
2
1 pupillen doel van 5 bij 2 meter
1
4 blauwe hesjes, 3 oranje hesjes, 1 lichtblauw hesje
8
2 gele hoedjes
2
Bekijk video Bekijk details
Oefening 4 - 15 min

3 tegen 3 met 2 grote doelen

  • Lengte: 30/40 meter
  • Breedte: 20 meter
  • Beide teams kunnen scoren op een pupillendoel
  • Als de bal uit is, indribbelen
  • Bij een achterbal of hoekschop indribbelen
8 voetballen
8
14 pilonnen
14
2 pupillen doelen van 5 bij 2 meter
2
5 blauwe hesjes, 5 oranje hesjes
10
Bekijk video Bekijk details

Vergelijkbare trainingen

Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.