Rinus

Doelstelling

Ontdekken van lichaam en bal en daarmee gericht handelen

Voorbereiding

Noteer de afmetingen van de veldjes van elke vorm en maak een schets van de verdeling ervan over het veld.

Dit heb je nodig

  • 5 voetballen5
  • 9 pilonnen9
  • 4 mini doelen van 3 bij 1 meter4
  • 8 oranje hesjes, 4 blauwe hesjes12
  • 8 gele hoedjes, 20 oranje hoedjes28
Stuiter- en dribbel estafette

Opstartvorm - 10 min

Stuiter- en dribbel estafette

  • 20 meter
  • 20 meter
  • 3 meter
  • Er worden groepjes gemaakt van drie spelers
  • Van pion 1 naar pion 2 wordt met de rechterhand minimaal drie keer gestuiterd
  • Van pion 2 naar pion 3 wordt met de linkerhand minimaal drie keer gestuiterd
  • Van pion 3 naar pion 4 wordt er gedribbeld en vervolgens op het doeltje gemikt
  • Daarna pakt de speler de bal, dribbelt terug, en tikt de volgende speler aan die vervolgens hetzelfde doet
  • De groep die als eerste klaar is, is de winnaar
  • 2 voetballen2
  • 2 mini doelen van 3 bij 1 meter2
  • 3 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes6
  • 8 gele hoedjes8
Bekijk details
Oversteekspel - 2 verdedigers

Oefening 1 - 15 min

Oversteekspel - 2 verdedigers

  • 20/25 meter
  • 15/18 meter
  • Zes spelers met bal proberen te dribbelen naar de overkant
  • Na het passeren van de verdedigers kunnen de aanvallers alleen punten krijgen wanneer ze over de lijn aan de overkant dribbelen en vervolgens via het ‘slootje’ terugkomen
  • Als de verdediger de bal verovert en de bal onder controle heeft (bal onder de voet) of als de bal van de aanvaller buiten de ruimte komt krijgt de verdediger 1 punt
  • De speler die het eerste 5 punten haalt is de winnaar, de verdediger die in 2 minuten de meeste punten haalt is de winnaar
  • 5 voetballen5
  • 9 pilonnen9
  • 5 oranje hesjes, 2 blauwe hesjes7
Bekijk details
Krokodillenspel

Oefening 2 - 15 min

Krokodillenspel

  • 30 meter
  • 20 meter
  • De spelers proberen, dribbelend met een bal, vanuit hun pion naar het middelste vak (de vijver) te dribbelen en terug
  • De speler(s) in het vak (krokodil) probeert de bal uit het vak (vijver) te houden door deze af te pakken of weg te tikken
  • Als de bal aangeraakt is, ga je eerst terug naar de pion waar je begonnen bent
  • Als de speler het lukt om terug te keren in het vak, zonder dat de bal door de krokodil aangeraakt is, mag hij een hoedje op zijn pion leggen
  • De speler die als eerste vijf hoedjes op de pion heeft, is de winnaar
  • 4 voetballen4
  • 9 pilonnen9
  • 4 oranje hesjes, 1 blauw hesje5
Bekijk details
Poortschietspel met keeper

Oefening 3 - 15 min

Poortschietspel met keeper

  • 15/20 meter
  • 10/12 meter
  • Tweetal kan scoren door de bal tussen de pionnen naar elkaar toe te spelen (over de grond)
  • Voordat de bal wordt terug gespeeld, dient de speler eerst de bal aan te nemen in het vak
  • Wordt de bal niet aangenomen in het vak dan is het geen punt voor het tweetal
  • Het tweetal dat het eerste 10 punten heeft is de winnaar
  • De keeper / verdediger kan het scoren voorkomen door de bal tegen te houden
  • De spelers mogen na de aanname gaan dribbelen met de bal in hun eigen vak
  • De verdediger / keeper met de meeste punten is winnaar
  • Na verloop van tijd wisselt de keeper / verdediger met een van de spelers aan de zijkant
  • 4 voetballen4
  • 8 oranje hesjes, 4 blauwe hesjes12
  • 8 gele hoedjes, 20 oranje hoedjes28
Bekijk details
1 tegen 1 met 4 kleine doeltjes

Oefening 4 - 20 min

1 tegen 1 met 4 kleine doeltjes

  • 10/20 meter
  • 15/30 meter
  • Beide spelers kunnen scoren door de bal in een kleine doel te passen - mikken
  • Als de bal uit is, indribbelen
  • Bij een achterbal of hoekschop, indribbelen
  • 4 voetballen4
  • 4 pilonnen4
  • 4 mini doelen van 3 bij 1 meter4
  • 3 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes6
  • 2 gele hoedjes, 8 oranje hoedjes10
Bekijk details