Rinus

Doelstelling

Positiespel in opbouw verbeteren

Voorbereiding

Noteer de afmetingen van de veldjes van elke vorm en maak een schets van de verdeling ervan over het veld.

Dit heb je nodig

  • 8 voetballen8
  • 4 pilonnen4
  • 2 pupillen doelen van 5 bij 2 meter2
  • 8 oranje hesjes, 5 blauwe hesjes, 2 gele hesjes15
  • 4 gele hoedjes, 8 oranje hoedjes12
Paard en ruiter

Opstartvorm - 10 min

Paard en ruiter

  • 10 meter
  • 10 meter
  • Er wordt een tikspel binnen het vak gespeeld, waarbij één speler de tikker is
  • Op het moment dat je bij een andere speler op de rug springt, ben je paard en ruiter, en kun je niet getikt worden
  • Spelers mogen maximaal vijf seconden op de rug blijven zitten
  • Spelers mogen niet twee keer achter elkaar bij dezelfde speler op de rug springen
  • De tikker mag niet blijven wachten bij het paard en de ruiter
  • 4 pilonnen4
  • 8 oranje hesjes, 1 blauw hesje9
Bekijk details
Startvorm Dribbelen in vak ‘Cars’

Oefening 1 - 10 min

Startvorm Dribbelen in vak ‘Cars’

  • 20/25 meter
  • 15/20 meter
  • Alle spelers starten met een bal en dribbelen door het vak heen
  • De spelers proberen de bal binnen het vak te houden en niet met elkaar te botsen
  • 8 voetballen8
  • 4 pilonnen4
  • 8 oranje hesjes8
  • 4 gele hoedjes4
Bekijk details
1 tegen 1 met kaatsers

Oefening 2 - 10 min

1 tegen 1 met kaatsers

  • 15/20 meter
  • 10 meter
  • De spelers in het veld spelen 1 tegen 1 tegen elkaar
  • De neutrale spelers (kaatsers) horen bij de speler die balbezit heeft
  • De balbezittende speler scoort een punt als beide neutrale spelers de bal hebben gekaatst, zonder dat de verdediger de bal aanraakt
  • Na 90 seconden wisselen van neutrale spelers
  • 1 voetbal1
  • 4 pilonnen4
  • 1 oranje hesje, 1 blauw hesje, 2 gele hesjes4
  • 4 gele hoedjes4
Bekijk details
3+k tegen 2+k lang smal veld grote doelen

Oefening 3 - 15 min

3+k tegen 2+k lang smal veld grote doelen

  • 45/50 meter
  • 10/15 meter
  • Beide teams kunnen scoren op een groot doel met keeper
  • Als de bal uit is, inspelen voor de aanvallers, inspelen of indribbelen voor de verdedigers
  • Bij een hoekschop of achterbal, starten bij de keeper van het drietal
  • Dubbele score wanneer het tweetal scoort
  • Na inspelen van de keeper drietal, doet deze niet meer mee in de opbouw
  • Na verloop van tijd wisselen de teams van functie
  • 4 voetballen4
  • 4 pilonnen4
  • 2 pupillen doelen van 5 bij 2 meter2
  • 6 oranje hesjes, 5 blauwe hesjes11
  • 4 gele hoedjes, 8 oranje hoedjes12
Bekijk details
3 tegen 3 met 2 grote doelen

Oefening 4 - 15 min

3 tegen 3 met 2 grote doelen

  • 30/40 meter
  • 20 meter
  • Beide teams kunnen scoren op een pupillendoel
  • Als de bal uit is, indribbelen
  • Bij een achterbal of hoekschop indribbelen
  • 4 voetballen4
  • 4 pilonnen4
  • 2 pupillen doelen van 5 bij 2 meter2
  • 5 oranje hesjes, 5 blauwe hesjes10
  • 2 gele hoedjes, 8 oranje hoedjes10
Bekijk details