Rinus

Doel

Positiespel in opbouw verbeteren

Voorbereiding

Noteer de afmetingen van de veldjes van elke vorm en maak een schets van de verdeling ervan over het veld.

Dit heb je nodig

  • 8 voetballen8
  • 10 pilonnen10
  • 4 mini doelen van 3 bij 1 meter4
  • 4 blauwe hesjes, 4 oranje hesjes, 0 lichtblauwe hesjes8
  • 8 gele hoedjes, 2 oranje hoedjes, 0 witte hesjes10
096 oversteekspel met pionnen 2 verdedigers

Oefening 1 - 15 min

Oversteekspel met pionnen (2 verdedigers)

  • Lengte: 15/25 meter
  • Breedte: 10/15 meter
  • Vier tot zes spelers starten gelijktijdig met dribbelen naar de overzijde, waarbij ze door één van de drie poortjes moeten dribbelen
  • Als de spelers aan de overzijde gekomen zijn, hebben ze één punt en kunnen ze via het slootje weer terug dribbelen
  • 4 voetballen4
  • 6 pilonnen6
  • 2 blauwe hesjes, 0 oranje hesjes, 0 lichtblauwe hesjes2
  • 8 gele hoedjes, 0 oranje hoedjes, 0 witte hesjes8
Bekijk details
076 Startvorm met 2 3 of 4 tikkers

Oefening 2 - 15 min

Startvorm met 2, 3 of 4 tikkers

  • Lengte: 30/40 meter
  • Breedte: 20/25 meter
  • De tikkers proberen een speler te tikken met hun handen
  • Nadat een speler getikt is, moet hij met zijn benen gespreid stilstaan
  • De speler kan ‘bevrijd’ worden als er een andere speler, die niet getikt is, onder de speler doorkruipt
  • Na een bepaalde tijd wisselen van tikkers
  • 10 pilonnen10
  • 3 blauwe hesjes, 0 oranje hesjes, 0 lichtblauwe hesjes3
Bekijk details
008 Oversteekspel 1 verdediger en doeltjes

Oefening 3 - 15 min

Oversteekspel - 1 verdediger en poortjes

  • Lengte: 20/25 meter
  • Breedte: 10/15 meter
  • Drie tot vier spelers proberen met de bal naar de overkant te dribbelen
  • Na het passeren van de verdedigers kunnen de aanvallers alleen punten krijgen wanneer ze door een van de drie poortjes dribbelen en via het ‘slootje’ terugkomen
  • Dribbelen door de poortjes aan de zijkant (oranje) = 1 punt; dribbelen door het middelste doeltje (geel) = 2 punten
  • Als de verdediger de bal verovert en de bal onder controle heeft (bal onder de voet), of als de bal van de aanvaller buiten de ruimte komt, krijgt de verdediger 1 punt
  • De verdediger mag alleen verdedigen in de ruimte voor de poortjes
  • De speler die het eerste 8 punten haalt is de winnaar, de verdediger die in 2 minuten de meeste punten haalt is de winnaar
  • 4 voetballen4
  • 6 pilonnen6
  • 1 blauw hesje, 0 oranje hesjes, 0 lichtblauwe hesjes1
  • 8 gele hoedjes, 2 oranje hoedjes, 0 witte hesjes10
Bekijk details
112 4v4 op 4 doeltjes

Oefening 4 - 15 min

4 tegen 4 met 4 kleine doeltjes

  • Lengte: 20 meter
  • Breedte: 30/40 meter
  • Beide teams kunnen scoren door de bal in een klein doel te passen-mikken
  • Als de bal uit is, indribbelen
  • Bij een achterbal of hoekschop indribbelen
  • 8 voetballen8
  • 8 pilonnen8
  • 4 mini doelen van 3 bij 1 meter4
  • 4 blauwe hesjes, 4 oranje hesjes, 0 lichtblauwe hesjes8
Bekijk details