Rinus

Doelstelling

Uitspelen van één tegen één situatie verbeteren

Voorbereiding

Noteer de afmetingen van de veldjes van elke vorm en maak een schets van de verdeling ervan over het veld.

Dit heb je nodig

  • 5 voetballen5
  • 7 pilonnen7
  • 2 mini doelen van 3 bij 1 meter2
  • 2 pupillen doelen van 5 bij 2 meter2
  • 4 oranje hesjes, 4 blauwe hesjes8
  • 4 gele hoedjes, 8 oranje hoedjes12
Water en vuur

Opstartvorm - 10 min

Water en vuur

  • 10 meter
  • 10 meter
  • Tweetallen maken die tegen elkaar spelen
  • Een speler staat vlakbij de rij pionnen waar een bal op ligt
  • De andere speler probeert deze bal van de pion af te pakken en met de bal weg te rennen over de startlijn
  • De verdediger kan dit voorkomen door de speler voor zijn of haar startlijn terug te tikken, de verdediger mag pas beginnen met rennen als de andere speler de bal aanraakt
  • 4 pilonnen4
  • 4 oranje hesjes, 4 blauwe hesjes8
  • undefined4 oranje hoedjes4
Bekijk details
Dribbel in + vorm

Oefening 1 - 15 min

Dribbel in + vorm

  • 20 meter
  • 20 meter
  • Zet deze oefening eventueel meerdere keren uit (4 spelers per oefening)
  • De spelers dribbelen gelijktijdig naar de middelste pion, bij deze pion volgt er een actie naar rechts
  • Hierna versnellen de spelers naar de volgende pion aan de buitenzijde
  • De spelers dribbelen totdat iedereen een hele ronde heeft gemaakt
  • Wissel na verloop van tijd van richting (naar links i.p.v rechts)
  • 4 voetballen4
  • 7 pilonnen7
  • 4 oranje hesjes4
  • 4 gele hoedjes4
Bekijk details
Lion King met kleine doeltjes

Oefening 2 - 15 min

Lion King met kleine doeltjes

  • 30 meter
  • 20 meter
  • De spelers proberen, dribbelend met een bal, vanuit hun pion naar het middelste vak (de leeuwenkuil) te dribbelen en terug
  • De speler(s) in het vak (leeuw) probeert de bal uit het vak (leeuwenkuil) te houden door deze af te pakken, hij scoort een punt als hij deze vervolgens in een van de kleine doeltjes schiet
  • Als de bal aangeraakt is, ga je eerst terug naar de pion waar je begonnen bent
  • Als de speler het lukt om terug te keren in het vak, zonder dat de bal door de leeuw aangeraakt is, mag hij een hoedje op zijn pion leggen
  • De speler die als eerste vijf hoedjes op de pion heeft, is de winnaar
  • Na 90 seconden wisselen van leeuw
  • Wie scoort de meeste punten?
  • 4 voetballen4
  • 4 pilonnen4
  • 2 mini doelen van 3 bij 1 meter2
  • 4 oranje hesjes, 1 blauw hesje5
  • 4 gele hoedjes, 4 oranje hoedjes8
Bekijk details
1+k tegen 1+k grote doelen

Oefening 3 - 15 min

1+k tegen 1+k grote doelen

  • 30/35 meter
  • 10/15 meter
  • Beide teams kunnen scoren op een groot doel
  • Als de bal uit is, indribbelen, 3e keer uit is doorwisselen
  • Bij een doelpunt, achterbal of hoekschop starten bij je eigen keeper
  • Keeper mag alleen op zijn eigen helft meevoetballen
  • (Eventueel) doorwisselen na elk doelpunt, achterbal of hoekschop
  • 5 voetballen5
  • 4 pilonnen4
  • 2 pupillen doelen van 5 bij 2 meter2
  • 4 oranje hesjes, 4 blauwe hesjes8
  • 2 gele hoedjes, 8 oranje hoedjes10
Bekijk details
4 tegen 4 met 2 grote doelen

Oefening 4 - 20 min

4 tegen 4 met 2 grote doelen

  • 30/40 meter
  • 20 meter
  • Beide teams kunnen scoren op een pupillendoel
  • Als de bal uit is, indribbelen
  • Bij een achterbal of hoekschop, indribbelen
  • 4 voetballen4
  • 4 pilonnen4
  • 2 pupillen doelen van 5 bij 2 meter2
  • 4 oranje hesjes, 4 blauwe hesjes8
  • 2 gele hoedjes2
Bekijk details