Rinus

Doel

Positiespel in opbouw verbeteren

Voorbereiding

Noteer de afmetingen van de veldjes en maak groepen van minimaal 8 spelers. Na een centraal eindsignaal, draaien alle groepen met de klok mee naar de volgende oefening.

Dit heb je nodig

  • 16 voetballen16
  • 30 pilonnen30
  • 4 mini doelen van 3 bij 1 meter4
  • 10 blauwe hesjes, 4 oranje hesjes, 0 lichtblauwe hesjes14
  • 16 gele hoedjes, 2 oranje hoedjes, 0 witte hesjes18
112 4v4 op 4 doeltjes

Oefening 1 - 15 min

4 tegen 4 met 4 kleine doeltjes

  • Lengte: 20 meter
  • Breedte: 30/40 meter
  • Beide teams kunnen scoren door de bal in een klein doel te passen-mikken
  • Als de bal uit is, indribbelen
  • Bij een achterbal of hoekschop indribbelen
  • 8 voetballen8
  • 8 pilonnen8
  • 4 mini doelen van 3 bij 1 meter4
  • 4 blauwe hesjes, 4 oranje hesjes, 0 lichtblauwe hesjes8
Bekijk details
096 oversteekspel met pionnen 2 verdedigers

Oefening 2 - 15 min

Oversteekspel met pionnen (2 verdedigers)

  • Lengte: 15/25 meter
  • Breedte: 10/15 meter
  • Vier tot zes spelers starten gelijktijdig met dribbelen naar de overzijde, waarbij ze door één van de drie poortjes moeten dribbelen
  • Als de spelers aan de overzijde gekomen zijn, hebben ze één punt en kunnen ze via het slootje weer terug dribbelen
  • 4 voetballen4
  • 6 pilonnen6
  • 2 blauwe hesjes, 0 oranje hesjes, 0 lichtblauwe hesjes2
  • 8 gele hoedjes, 0 oranje hoedjes, 0 witte hesjes8
Bekijk details
008 Oversteekspel 1 verdediger en doeltjes

Oefening 3 - 15 min

Oversteekspel - 1 verdediger en poortjes

  • Lengte: 20/25 meter
  • Breedte: 10/15 meter
  • Drie tot vier spelers proberen met de bal naar de overkant te dribbelen
  • Na het passeren van de verdedigers kunnen de aanvallers alleen punten krijgen wanneer ze door een van de drie poortjes dribbelen en via het ‘slootje’ terugkomen
  • Dribbelen door de poortjes aan de zijkant (oranje) = 1 punt; dribbelen door het middelste doeltje (geel) = 2 punten
  • Als de verdediger de bal verovert en de bal onder controle heeft (bal onder de voet), of als de bal van de aanvaller buiten de ruimte komt, krijgt de verdediger 1 punt
  • De verdediger mag alleen verdedigen in de ruimte voor de poortjes
  • De speler die het eerste 8 punten haalt is de winnaar, de verdediger die in 2 minuten de meeste punten haalt is de winnaar
  • 4 voetballen4
  • 6 pilonnen6
  • 1 blauw hesje, 0 oranje hesjes, 0 lichtblauwe hesjes1
  • 8 gele hoedjes, 2 oranje hoedjes, 0 witte hesjes10
Bekijk details
076 Startvorm met 2 3 of 4 tikkers

Oefening 4 - 15 min

Startvorm met 2, 3 of 4 tikkers

  • Lengte: 30/40 meter
  • Breedte: 20/25 meter
  • De tikkers proberen een speler te tikken met hun handen
  • Nadat een speler getikt is, moet hij met zijn benen gespreid stilstaan
  • De speler kan ‘bevrijd’ worden als er een andere speler, die niet getikt is, onder de speler doorkruipt
  • Na een bepaalde tijd wisselen van tikkers
  • 10 pilonnen10
  • 3 blauwe hesjes, 0 oranje hesjes, 0 lichtblauwe hesjes3
Bekijk details