Rinus

Doel

Scoren verbeteren

Voorbereiding

Noteer de afmetingen van de veldjes en maak groepen van minimaal 8 spelers. Na een centraal eindsignaal, draaien alle groepen met de klok mee naar de volgende oefening.

Dit heb je nodig

  • 29 voetballen29
  • 33 pilonnen33
  • 2 mini doelen van 3 bij 1 meter2
  • 3 pupillen doelen van 5 bij 2 meter3
  • 9 blauwe hesjes, 7 oranje hesjes, 1 lichtblauw hesje17
  • 6 gele hoedjes, 0 oranje hoedjes, 0 witte hesjes6
113 4v4 op 2 pupillendoelen

Oefening 1 - 15 min

4 tegen 4 met 2 grote doelen

  • Lengte: 30/40 meter
  • Breedte: 20 meter
  • Beide teams kunnen scoren op een pupillendoel
  • Als de bal uit is, indribbelen
  • Bij een achterbal of hoekschop indribbelen
  • 8 voetballen8
  • 6 pilonnen6
  • 2 pupillen doelen van 5 bij 2 meter2
  • 4 blauwe hesjes, 4 oranje hesjes, 0 lichtblauwe hesjes8
Bekijk details
020 1 tegen 1k groot doel kleine doeltjes

Oefening 2 - 15 min

1 tegen 1+k groot doel, kleine doeltjes

  • Lengte: 20/25 meter
  • Breedte: 10/15 meter
  • De aanvaller scoort op een groot doel, de verdediger en de keeper scoren op een van de twee kleine doeltjes
  • Als de bal uit is, indribbelen of inpassen, 3e keer is doorwisselen
  • Bij een doelpunt, achterbal of hoekschop beginnen bij de aanvallers tussen de twee kleine doeltjes
  • Keeper mag alleen op zijn eigen helft meevoetballen
  • Na verloop van tijd wisselen team A en team B
  • 8 voetballen8
  • 12 pilonnen12
  • 2 mini doelen van 3 bij 1 meter2
  • 1 pupillen doel van 5 bij 2 meter1
  • 4 blauwe hesjes, 3 oranje hesjes, 1 lichtblauw hesje8
  • 2 gele hoedjes, 0 oranje hoedjes, 0 witte hesjes2
Bekijk details
074 Krokodillenspel

Oefening 3 - 15 min

Krokodillenspel

  • Lengte: 30 meter
  • Breedte: 20 meter
  • De spelers proberen, dribbelend met een bal, vanuit hun pion naar het middelste vak (de vijver) te dribbelen en terug
  • De speler(s) in het vak (krokodil) probeert de bal uit het vak (vijver) te houden door deze af te pakken of weg te tikken
  • Als de bal aangeraakt is, ga je eerst terug naar de pion waar je begonnen bent
  • Als de speler het lukt om terug te keren in het vak, zonder dat de bal door de krokodil aangeraakt is, mag hij een hoedje op zijn pion leggen
  • De speler die als eerste vijf hoedjes op de pion heeft, is de winnaar
  • 5 voetballen5
  • 9 pilonnen9
  • 1 blauw hesje, 0 oranje hesjes, 0 lichtblauwe hesjes1
Bekijk details
011 Oversteekspel 2 verdedigers

Oefening 4 - 15 min

Oversteekspel - 2 verdedigers

  • Lengte: 20/25 meter
  • Breedte: 15/18 meter
  • Zes spelers met bal proberen te dribbelen naar de overkant
  • Na het passeren van de verdedigers kunnen de aanvallers alleen punten krijgen wanneer ze over de lijn aan de overkant dribbelen en vervolgens via het ‘slootje’ terugkomen
  • Als de verdediger de bal verovert en de bal onder controle heeft (bal onder de voet) of als de bal van de aanvaller buiten de ruimte komt krijgt de verdediger 1 punt
  • De speler die het eerste 5 punten haalt is de winnaar, de verdediger die in 2 minuten de meeste punten haalt is de winnaar
  • 8 voetballen8
  • 6 pilonnen6
  • 4 gele hoedjes, 0 oranje hoedjes, 0 witte hesjes4
Bekijk details