Rinus

Doelstelling

Ontdekken van lichaam en bal en daarmee gericht handelen

Voorbereiding

Noteer de afmetingen van de veldjes van elke vorm en maak een schets van de verdeling ervan over het veld.

Dit heb je nodig

  • 6 voetballen6
  • 10 pilonnen10
  • 4 mini doelen van 3 bij 1 meter4
  • 7 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes10
  • 10 gele hoedjes, 8 oranje hoedjes18
Kat- en muis spel

Opstartvorm - 10 min

Kat- en muis spel

  • 15 meter
  • 10 meter
  • Alle spelers doen een hesje in de achterzijde van de broek
  • De spelers proberen bij elkaar de hesjes uit de broek te trekken en scoren een punt als dit is gelukt
  • Wanneer een hesje is afgepakt wordt deze direct terug gegeven en mag de speler weer verder spelen
  • De hesjes mogen niet met de handen verdedigd worden
  • 4 pilonnen4
  • 6 oranje hesjes6
  • 4 gele hoedjes4
Bekijk details
Startvorm met 2, 3 of 4 tikkers

Oefening 1 - 15 min

Startvorm met 2, 3 of 4 tikkers

  • 30/40 meter
  • 20/25 meter
  • De tikkers proberen een speler te tikken met hun handen
  • Nadat een speler getikt is, moet hij met zijn benen gespreid stilstaan
  • De speler kan ‘bevrijd’ worden als er een andere speler, die niet getikt is, onder de speler doorkruipt
  • Na een bepaalde tijd wisselen van tikkers
  • 10 pilonnen10
  • 7 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes10
Bekijk details
Oversteekspel - 2 verdedigers en poortjes

Oefening 2 - 15 min

Oversteekspel - 2 verdedigers en poortjes

  • 20/25 meter
  • 15/18 meter
  • Zes spelers met bal proberen te dribbelen naar de overkant
  • Na het passeren van de verdedigers kunnen de aanvallers alleen punten krijgen wanneer ze door een van de drie poortjes dribbelen en via het ‘slootje’ terugkomen
  • Dribbelen door de poortjes aan de zijkant (geel) = 1 punt; dribbelen door het middelste doeltje (oranje) = 2 punten
  • Als de verdediger de bal verovert en de bal onder controle heeft (bal onder de voet), of als de bal van de aanvaller buiten de ruimte komt, krijgt de verdediger 1 punt
  • De verdedigers mogen alleen verdedigen in de ruimte voor de doeltjes
  • De speler die het eerste 8 punten haalt is de winnaar, de verdediger die in 2 minuten de meeste punten haalt is de winnaar
  • 6 voetballen6
  • 9 pilonnen9
  • 6 oranje hesjes, 2 blauwe hesjes8
  • 4 gele hoedjes, 2 oranje hoedjes6
Bekijk details
1 tegen 1 met 4 kleine doeltjes

Oefening 3 - 15 min

1 tegen 1 met 4 kleine doeltjes

  • 10/20 meter
  • 15/30 meter
  • Beide spelers kunnen scoren door de bal in een kleine doel te passen - mikken
  • Als de bal uit is, indribbelen
  • Bij een achterbal of hoekschop, indribbelen
  • 4 voetballen4
  • 4 pilonnen4
  • 4 mini doelen van 3 bij 1 meter4
  • 3 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes6
  • 2 gele hoedjes, 8 oranje hoedjes10
Bekijk details
2 tegen 2 met 2 kleine doeltjes

Oefening 4 - 20 min

2 tegen 2 met 2 kleine doeltjes

  • 20/30 meter
  • 10/15 meter
  • Beide teams kunnen scoren op een klein doel
  • Als de bal uit is, indribbelen
  • Bij een achterbal of hoekschop, indribbelen
  • 4 voetballen4
  • 4 pilonnen4
  • 2 mini doelen van 3 bij 1 meter2
  • 3 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes6
  • 10 gele hoedjes10
Bekijk details