Rinus

Doelstelling

Ontdekken van lichaam en bal en daarmee gericht handelen

Voorbereiding

Noteer de afmetingen van de veldjes en maak groepen van minimaal 6 spelers. Na een centraal eindsignaal, draaien alle groepen met de klok mee naar de volgende oefening.

Dit heb je nodig

  • 17 voetballen17
  • 22 pilonnen22
  • 4 mini doelen van 3 bij 1 meter4
  • 20 oranje hesjes, 10 blauwe hesjes30
  • 10 gele hoedjes, 28 oranje hoedjes38
1 tegen 1 met 4 kleine doeltjes

Oefening 1 - 15 min

1 tegen 1 met 4 kleine doeltjes

  • 10/20 meter
  • 15/30 meter
  • Beide spelers kunnen scoren door de bal in een kleine doel te passen - mikken
  • Als de bal uit is, indribbelen
  • Bij een achterbal of hoekschop, indribbelen
  • 4 voetballen4
  • 4 pilonnen4
  • 4 mini doelen van 3 bij 1 meter4
  • 3 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes6
  • 2 gele hoedjes, 8 oranje hoedjes10
Bekijk details
Oversteekspel - 2 verdedigers

Oefening 2 - 15 min

Oversteekspel - 2 verdedigers

  • 20/25 meter
  • 15/18 meter
  • Zes spelers met bal proberen te dribbelen naar de overkant
  • Na het passeren van de verdedigers kunnen de aanvallers alleen punten krijgen wanneer ze over de lijn aan de overkant dribbelen en vervolgens via het ‘slootje’ terugkomen
  • Als de verdediger de bal verovert en de bal onder controle heeft (bal onder de voet) of als de bal van de aanvaller buiten de ruimte komt krijgt de verdediger 1 punt
  • De speler die het eerste 5 punten haalt is de winnaar, de verdediger die in 2 minuten de meeste punten haalt is de winnaar
  • 5 voetballen5
  • 9 pilonnen9
  • 5 oranje hesjes, 2 blauwe hesjes7
Bekijk details
Poortschietspel met keeper

Oefening 3 - 15 min

Poortschietspel met keeper

  • 15/20 meter
  • 10/12 meter
  • Tweetal kan scoren door de bal tussen de pionnen naar elkaar toe te spelen (over de grond)
  • Voordat de bal wordt terug gespeeld, dient de speler eerst de bal aan te nemen in het vak
  • Wordt de bal niet aangenomen in het vak dan is het geen punt voor het tweetal
  • Het tweetal dat het eerste 10 punten heeft is de winnaar
  • De keeper / verdediger kan het scoren voorkomen door de bal tegen te houden
  • De spelers mogen na de aanname gaan dribbelen met de bal in hun eigen vak
  • De verdediger / keeper met de meeste punten is winnaar
  • Na verloop van tijd wisselt de keeper / verdediger met een van de spelers aan de zijkant
  • 4 voetballen4
  • 8 oranje hesjes, 4 blauwe hesjes12
  • 8 gele hoedjes, 20 oranje hoedjes28
Bekijk details
Krokodillenspel

Oefening 4 - 15 min

Krokodillenspel

  • 30 meter
  • 20 meter
  • De spelers proberen, dribbelend met een bal, vanuit hun pion naar het middelste vak (de vijver) te dribbelen en terug
  • De speler(s) in het vak (krokodil) probeert de bal uit het vak (vijver) te houden door deze af te pakken of weg te tikken
  • Als de bal aangeraakt is, ga je eerst terug naar de pion waar je begonnen bent
  • Als de speler het lukt om terug te keren in het vak, zonder dat de bal door de krokodil aangeraakt is, mag hij een hoedje op zijn pion leggen
  • De speler die als eerste vijf hoedjes op de pion heeft, is de winnaar
  • 4 voetballen4
  • 9 pilonnen9
  • 4 oranje hesjes, 1 blauw hesje5
Bekijk details