Rinus

Doelstelling

Ontdekken van lichaam en bal en daarmee gericht handelen

Voorbereiding

Dit is de twaalfde activiteit van het KickStars programma. Maak groepjes van ongeveer 6 spelers en verdeel deze over de oefeningen. Eerst worden de vier rondes van de activiteit gedaan, waarbij er na elke ronde (10 minuten) wordt doorgedraaid naar de volgende oefening. In de vijfde en laatste ronde, mogen de spelers zelf kiezen welke oefening zij nogmaals willen doen.

Dit heb je nodig

  • 22 voetballen22
  • 19 pilonnen19
  • 7 mini doelen van 3 bij 1 meter7
  • 16 oranje hesjes, 8 blauwe hesjes24
  • 40 gele hoedjes, 14 oranje hoedjes, 14 witte hoedjes68
KickStars: 3 tegen 3 met 4 kleine doelen

Oefening 1 - 10 min

KickStars: 3 tegen 3 met 4 kleine doelen

  • 25 meter
  • 15 meter
  • Er worden twee teams van 3 spelers gemaakt
  • Beide teams kunnen scoren op 4 kleine doelen
  • Als de bal uit is, indribbelen met de bal aan de voet of inpassen
  • Speel korte partijspellen en maak nieuwe teams na drie minuten
  • Heb je een oneven aantal? Laat dan een team met een speler extra spelen en wissel dit halverwege het potje
  • Je kunt dit partijspel ook met andere aantallen spelen, mogelijk moet je hiervoor de afmetingen van het veld aanpassen
  • 5 voetballen5
  • 4 mini doelen van 3 bij 1 meter4
  • 3 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes6
  • 8 gele hoedjes8
KickStars: Dribbeltikspel

Oefening 2 - 10 min

KickStars: Dribbeltikspel

  • 15 meter
  • 15 meter
  • Alle spelers hebben een bal en stellen zich op in het vierkant
  • Een speler is de tikker
  • Alle spelers, dus ook de tikker, dribbelen met de bal aan hun voet
  • De tikker krijgt een punt voor iedere speler die wordt getikt
  • Als een van de spelers buiten het vak dribbelt met de bal, is dit ook een punt voor de tikker
  • De tikker kan geen punt scoren als zijn/haar bal buiten het vierkant is
  • Binnen 45 seconden probeert de tikker zo veel mogelijk punten te behalen, de Kickstars-leider houdt de punten bij
  • Na iedere ronde komt er een nieuwe tikker, wie scoort de meeste punten?
  • 6 voetballen6
  • 5 oranje hesjes, 1 blauw hesje6
  • 8 gele hoedjes8
KickStars: Vissen verzamelen

Oefening 3 - 10 min

KickStars: Vissen verzamelen

  • 12 bij 8 meter
  • 12 bij 6 meter
  • De vissers (oranje spelers) starten met een bal op de achterlijn van het witte vak
  • De wachter (blauwe speler) start in het witte vak
  • De vissers proberen, dribbelend met de bal aan de voet, de vijver (oranje vak) te bereiken
  • Op het moment dat ze de vijver veilig behalen, mogen ze een vis vangen (gele pion) en deze in de hand meenemen via het slootje (gele hoedjes) aan de zijkant
  • Als de vissers terug zijn bij de start, kunnen ze hun vis in het kleine witte vak (achter de vissers) leggen om een punt te verdienen
  • De wachter probeert de ballen van de vissers af te pakken en deze vervolgens in een van de twee kleine doelen aan de zijkant te schieten om een punt te scoren
  • Als een bal wordt afgepakt door de wachter, moet de visser weer opnieuw starten bij de achterlijn
  • Na 90 seconden, of als alle vissen gevangen zijn, wordt er doorgedraaid van wachter
  • Optioneel: de Kickstars-leider houdt bij welke wachter de meeste punten scoort
  • 5 voetballen5
  • 9 pilonnen9
  • 2 mini doelen van 3 bij 1 meter2
  • 5 oranje hesjes, 1 blauw hesje6
  • 14 gele hoedjes, 4 oranje hoedjes, 4 witte hoedjes22
KickStars: Vrij spelen

Oefening 4 - 10 min

KickStars: Vrij spelen

  • Kies een vrij gedeelte op het veld
  • Er staan verschillende materialen klaar waarmee de spelers zelfstandig alleen of samen kunnen gaan spelen
  • De spelers mogen zelf bedenken hoe ze de materialen gebruiken en wat ze gaan doen
  • De Kickstars-leider speelt een belangrijke rol in het begeleiden en enthousiasmeren van de deelnemers tijdens het vrij spelen, dit vraagt om een balans tussen begeleiden en loslaten
  • Bemoei je niet te veel met de keuzes die spelers maken. Zie er op toe dat de spelers goed met elkaar en de materialen omgaan
  • Moedig de spelers aan om hun fantasie te gebruiken en laat ze zelf bedenken hoe ze de materialen willen inzetten, geef complimenten voor originele ideeën
  • Zorg voor voldoende ruimte om te bewegen, waarbij de spelers binnen de ruimte blijven
  • Zorg dat de speelomgeving veilig is en grijp in bij onveilige situaties, maar houdt wel rekening met feit dat risicovol spelen waardevol is voor de ontwikkeling van kinderen en een belangrijk onderdeel is van vrij spelen (risico’s nemen is iets anders dan een onveilige situatie)
  • Stimuleer en enthousiasmeer kinderen die in eerste instantie zoekende zijn en nog niet zo goed weten wat ze willen of kunnen gaan doen, geef ze wel even de tijd om dit te ontdekken voor je tips gaat geven of vragen gaat stellen
  • Zorg dat de spelers de materialen netjes terug te leggen op één plek
  • 6 voetballen6
  • 10 pilonnen10
  • 1 mini doel van 3 bij 1 meter1
  • 3 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes6
  • 10 gele hoedjes, 10 oranje hoedjes, 10 witte hoedjes30