Rinus

Doel

Positiespel in opbouw verbeteren

Voorbereiding

Noteer de afmetingen van de veldjes van elke vorm en maak een schets van de verdeling ervan over het veld.

Dit heb je nodig

  • 8 voetballen8
  • 9 pilonnen9
  • 2 pupillen doelen van 5 bij 2 meter2
  • 4 blauwe hesjes, 6 oranje hesjes, 0 lichtblauwe hesjes10
  • 4 gele hoedjes, 2 oranje hoedjes, 0 witte hesjes6
069 Dribbelen in vak Cars

Oefening 1 - 15 min

Startvorm Dribbelen in vak ‘Cars’

  • Lengte: 20/25 meter
  • Breedte: 15/20 meter
  • Alle spelers starten met een bal en dribbelen door het vak heen
  • De spelers proberen de bal binnen het vak te houden en niet met elkaar te botsen
  • 8 voetballen8
  • 4 pilonnen4
  • 4 gele hoedjes, 0 oranje hoedjes, 0 witte hesjes4
Bekijk details
074 Krokodillenspel

Oefening 2 - 15 min

Krokodillenspel

  • Lengte: 30 meter
  • Breedte: 20 meter
  • De spelers proberen, dribbelend met een bal, vanuit hun pion naar het middelste vak (de vijver) te dribbelen en terug
  • De speler(s) in het vak (krokodil) probeert de bal uit het vak (vijver) te houden door deze af te pakken of weg te tikken
  • Als de bal aangeraakt is, ga je eerst terug naar de pion waar je begonnen bent
  • Als de speler het lukt om terug te keren in het vak, zonder dat de bal door de krokodil aangeraakt is, mag hij een hoedje op zijn pion leggen
  • De speler die als eerste vijf hoedjes op de pion heeft, is de winnaar
  • 5 voetballen5
  • 9 pilonnen9
  • 1 blauw hesje, 0 oranje hesjes, 0 lichtblauwe hesjes1
Bekijk details
009 Oversteekspel 2 verdedigers en doeltjes

Oefening 3 - 15 min

Oversteekspel - 2 verdedigers en poortjes

  • Lengte: 20/25 meter
  • Breedte: 15/18 meter
  • Zes spelers met bal proberen te dribbelen naar de overkant
  • Na het passeren van de verdedigers kunnen de aanvallers alleen punten krijgen wanneer ze door een van de drie poortjes dribbelen en via het ‘slootje’ terugkomen
  • Dribbelen door de poortjes aan de zijkant (geel) = 1 punt; dribbelen door het middelste doeltje (oranje) = 2 punten
  • Als de verdediger de bal verovert en de bal onder controle heeft (bal onder de voet), of als de bal van de aanvaller buiten de ruimte komt, krijgt de verdediger 1 punt
  • De verdedigers mogen alleen verdedigen in de ruimte voor de doeltjes
  • De speler die het eerste 8 punten haalt is de winnaar, de verdediger die in 2 minuten de meeste punten haalt is de winnaar
  • 8 voetballen8
  • 9 pilonnen9
  • 2 blauwe hesjes, 6 oranje hesjes, 0 lichtblauwe hesjes8
  • 4 gele hoedjes, 2 oranje hoedjes, 0 witte hesjes6
Bekijk details
113 4v4 op 2 pupillendoelen

Oefening 4 - 15 min

4 tegen 4 met 2 grote doelen

  • Lengte: 30/40 meter
  • Breedte: 20 meter
  • Beide teams kunnen scoren op een pupillendoel
  • Als de bal uit is, indribbelen
  • Bij een achterbal of hoekschop indribbelen
  • 8 voetballen8
  • 6 pilonnen6
  • 2 pupillen doelen van 5 bij 2 meter2
  • 4 blauwe hesjes, 4 oranje hesjes, 0 lichtblauwe hesjes8
Bekijk details