Rinus

Doelstelling

Ontdekken van lichaam en bal en daarmee gericht handelen

Voorbereiding

Dit is de tweede activiteit van het KickStars programma. Maak groepjes van ongeveer 6 spelers en verdeel deze over de oefeningen. Eerst worden de vier rondes van de activiteit gedaan, waarbij er na elke ronde (10 minuten) wordt doorgedraaid naar de volgende oefening. In de vijfde en laatste ronde, mogen de spelers zelf kiezen welke oefening zij nogmaals willen doen.

Dit heb je nodig

  • 19 voetballen19
  • 19 pilonnen19
  • 4 mini doelen van 3 bij 1 meter4
  • 17 oranje hesjes, 7 blauwe hesjes24
  • 35 gele hoedjes, 22 oranje hoedjes, 10 witte hoedjes67
KickStars: Pionnen schieten

Oefening 1 - 10 min

KickStars: Pionnen schieten

  • 24 bij 12 meter
  • 8 bij 12 meter
  • 4 meter aan beide kanten
  • Er worden twee teams gemaakt die tegenover elkaar staan in een eigen vak
  • De teams proberen vanuit het eigen vak zo veel mogelijk pionnen omver te schieten
  • Zodra een pion is omgeschoten, mag het team de pion pakken en naar de eigen oranje achterlijn brengen
  • De teams mogen de ballen pakken die in en om het eigen oranje vak terecht komen, er mogen geen ballen uit het vak van het andere team worden gepakt
  • Het team dat aan het einde van het spel de meeste pionnen op de eigen oranje achterlijn heeft liggen, is de winnaar
  • Maak na iedere ronde nieuwe teams
  • 4 voetballen4
  • 9 pilonnen9
  • 3 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes6
  • 8 gele hoedjes, 6 oranje hoedjes14
KickStars: Poorttikkertje

Oefening 2 - 10 min

KickStars: Poorttikkertje

  • 15 meter
  • 15 meter
  • Alle spelers staan in het vak, waarbij er één de tikker is
  • Rondom het veld liggen ballen op de gele hoedjes
  • Na het startsignaal, probeert de tikker zo veel mogelijk spelers te tikken
  • Een speler die getikt is, gaat met de benen wijd staan
  • Getikte spelers kunnen bevrijd worden door de spelers die nog vrij zijn
  • Dit doen ze door een bal aan de buitenkant van het vak te pakken en deze door de benen van een speler te passen of te gooien, als dit lukt is de speler bevrijd
  • Na één minuut wisselen van tikker
  • De tikker wint wanneer alle spelers getikt zijn, als niet iedereen getikt is binnen de minuut, winnen de spelers
  • 6 voetballen6
  • 5 oranje hesjes, 1 blauw hesje6
  • 8 gele hoedjes8
KickStars: Sprinkhanen spel

Oefening 3 - 10 min

KickStars: Sprinkhanen spel

  • 0,5 meter
  • 3 meter
  • 4 meter
  • Er worden tweetallen gemaakt die zich met één bal bij de start van een parcours opstellen
  • Na het startsignaal starten de eerste sprinkhanen uit de rij met springen
  • De sprinkhanen springen met twee voeten naast elkaar over de gele hoedjes heen, terwijl ze de bal in hun handen houden
  • Na drie sprongen leggen ze de bal op de grond en schieten ze vóór het laatste gele hoedje op het kleine doel
  • Wanneer ze scoren, rennen ze terug naar het begin van het parcours om de bal aan hun teamgenoot door te geven
  • Wanneer er niet gescoord wordt, pakken ze hun bal en rennen terug naar het laatste gele hoedje om het opnieuw te proberen, net zolang tot dit gelukt is
  • De volgende sprinkhaan in de rij doorloopt het springparcours, waarna daarna de nummer 1 weer gaat
  • Het tweetal dat het parcours als eerste vier keer volledig doorloopt en de bal terug brengt bij het startpunt, heeft gewonnen
  • 3 voetballen3
  • 3 mini doelen van 3 bij 1 meter3
  • 6 oranje hesjes6
  • 9 gele hoedjes, 6 oranje hoedjes15
KickStars: Vrij spelen

Oefening 4 - 10 min

KickStars: Vrij spelen

  • Kies een vrij gedeelte op het veld
  • Er staan verschillende materialen klaar waarmee de spelers zelfstandig alleen of samen kunnen gaan spelen
  • De spelers mogen zelf bedenken hoe ze de materialen gebruiken en wat ze gaan doen
  • De Kickstars-leider speelt een belangrijke rol in het begeleiden en enthousiasmeren van de deelnemers tijdens het vrij spelen, dit vraagt om een balans tussen begeleiden en loslaten
  • Bemoei je niet te veel met de keuzes die spelers maken. Zie er op toe dat de spelers goed met elkaar en de materialen omgaan
  • Moedig de spelers aan om hun fantasie te gebruiken en laat ze zelf bedenken hoe ze de materialen willen inzetten, geef complimenten voor originele ideeën
  • Zorg voor voldoende ruimte om te bewegen, waarbij de spelers binnen de ruimte blijven
  • Zorg dat de speelomgeving veilig is en grijp in bij onveilige situaties, maar houdt wel rekening met feit dat risicovol spelen waardevol is voor de ontwikkeling van kinderen en een belangrijk onderdeel is van vrij spelen (risico’s nemen is iets anders dan een onveilige situatie)
  • Stimuleer en enthousiasmeer kinderen die in eerste instantie zoekende zijn en nog niet zo goed weten wat ze willen of kunnen gaan doen, geef ze wel even de tijd om dit te ontdekken voor je tips gaat geven of vragen gaat stellen
  • Zorg dat de spelers de materialen netjes terug te leggen op één plek
  • 6 voetballen6
  • 10 pilonnen10
  • 1 mini doel van 3 bij 1 meter1
  • 3 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes6
  • 10 gele hoedjes, 10 oranje hoedjes, 10 witte hoedjes30