Rinus

Doelstelling

Ontdekken van lichaam en bal en daarmee gericht handelen

Voorbereiding

Dit is de tiende activiteit van het KickStars programma. Maak groepjes van ongeveer 6 spelers en verdeel deze over de oefeningen. Eerst worden de vier rondes van de activiteit gedaan, waarbij er na elke ronde (10 minuten) wordt doorgedraaid naar de volgende oefening. In de vijfde en laatste ronde, mogen de spelers zelf kiezen welke oefening zij nogmaals willen doen.

Dit heb je nodig

  • 22 voetballen22
  • 18 pilonnen18
  • 8 mini doelen van 3 bij 1 meter8
  • 13 oranje hesjes, 9 blauwe hesjes, 2 gele hesjes24
  • 22 gele hoedjes, 23 oranje hoedjes, 15 witte hoedjes60
KickStars: 1 tegen 1 met 4 kleine doelen

Oefening 1 - 10 min

KickStars: 1 tegen 1 met 4 kleine doelen

  • 16 meter
  • 12 meter
  • 6 meter
  • Er worden twee teams gemaakt, waarvan er een speler van beide teams in het veld start en de andere spelers starten in het oranje vak tussen de kleine doelen
  • Er wordt 1 tegen 1 gespeeld, waarbij beide spelers kunnen scoren in een van de twee kleine doelen van de tegenstander
  • Als de bal uit is of als er wordt gescoord, start er een nieuw tweetal
  • Er wordt drie keer gestart door oranje en daarna drie keer door blauw, zodat iedere speler een keertje met de bal start
  • De ronde is voorbij als iedereen een keer met de bal is gestart, welk team scoort de meeste punten?
  • Na iedere ronde worden er nieuwe teams gemaakt en start het spel weer opnieuw
  • 6 voetballen6
  • 4 mini doelen van 3 bij 1 meter4
  • 3 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes6
  • 6 gele hoedjes, 8 oranje hoedjes14
KickStars: Boevenvoetbal

Oefening 2 - 10 min

KickStars: Boevenvoetbal

  • 16 meter
  • 16 meter
  • Er worden tweetallen gemaakt
  • Ieder tweetal verdedigd een klein doel waar drie hoedjes van een kleur in liggen
  • Er wordt binnen de ruimte een partijspel gespeeld tussen de drie teams
  • De tweetallen kunnen scoren op de kleine doelen van de andere tweetallen
  • Als de bal uit gaat, speelt de KickStars-leider een nieuwe bal het veldje in
  • Als er een doelpunt wordt gescoord, verdient het tweetal dat scoort een hoedje
  • Dit hoedje mogen ze in hun eigen kleine doel leggen
  • Het tweetal dat eerste alle kleuren heeft verzameld is de winnaar
  • Na elke ronde worden er nieuwe tweetallen gemaakt
  • 5 voetballen5
  • 8 pilonnen8
  • 3 mini doelen van 3 bij 1 meter3
  • 2 oranje hesjes, 2 blauwe hesjes, 2 gele hesjes6
  • 3 gele hoedjes, 3 oranje hoedjes, 3 witte hoedjes9
KickStars: Schiet tikkertje

Oefening 3 - 10 min

KickStars: Schiet tikkertje

  • 15 meter
  • 20 meter
  • Alle spelers staan met een bal op de gele lijn
  • Er staat een tikker in het veld, minimaal achter de oranje lijn
  • Het spel start op het signaal van de KickStars-leider
  • Bij de start schieten alle spelers hun bal het veldje in, deze moet minimaal voorbij de oranje lijn komen
  • Nadat ze geschoten hebben, rennen ze naar hun eigen bal en dribbelen met de voet terug naar de gele achterlijn
  • Als dit lukt zonder getikt te worden, scoor je een punt
  • Als je de bal voorbij de witte lijn schiet en veilig je eigen achterlijn haalt, scoor je twee punten
  • De tikker mag iedereen achter de oranje lijn proberen te tikken om een punt te scoren
  • Na drie keer schieten, doordraaien van tikker
  • 5 voetballen5
  • 5 oranje hesjes, 1 blauw hesje6
  • 3 gele hoedjes, 2 oranje hoedjes, 2 witte hoedjes7
KickStars: Vrij spelen

Oefening 4 - 10 min

KickStars: Vrij spelen

  • Kies een vrij gedeelte op het veld
  • Er staan verschillende materialen klaar waarmee de spelers zelfstandig alleen of samen kunnen gaan spelen
  • De spelers mogen zelf bedenken hoe ze de materialen gebruiken en wat ze gaan doen
  • De Kickstars-leider speelt een belangrijke rol in het begeleiden en enthousiasmeren van de deelnemers tijdens het vrij spelen, dit vraagt om een balans tussen begeleiden en loslaten
  • Bemoei je niet te veel met de keuzes die spelers maken. Zie er op toe dat de spelers goed met elkaar en de materialen omgaan
  • Moedig de spelers aan om hun fantasie te gebruiken en laat ze zelf bedenken hoe ze de materialen willen inzetten, geef complimenten voor originele ideeën
  • Zorg voor voldoende ruimte om te bewegen, waarbij de spelers binnen de ruimte blijven
  • Zorg dat de speelomgeving veilig is en grijp in bij onveilige situaties, maar houdt wel rekening met feit dat risicovol spelen waardevol is voor de ontwikkeling van kinderen en een belangrijk onderdeel is van vrij spelen (risico’s nemen is iets anders dan een onveilige situatie)
  • Stimuleer en enthousiasmeer kinderen die in eerste instantie zoekende zijn en nog niet zo goed weten wat ze willen of kunnen gaan doen, geef ze wel even de tijd om dit te ontdekken voor je tips gaat geven of vragen gaat stellen
  • Zorg dat de spelers de materialen netjes terug te leggen op één plek
  • 6 voetballen6
  • 10 pilonnen10
  • 1 mini doel van 3 bij 1 meter1
  • 3 oranje hesjes, 3 blauwe hesjes6
  • 10 gele hoedjes, 10 oranje hoedjes, 10 witte hoedjes30