Rinus

Doel

Creëren van kansen

Voorbereiding

Bekijk voorafgaand aan de training de protocollen omtrent veilig voetballen. Heb je meer dan 4 spelers? Werk deze training dan af in een circuit model om vermenging van de 4-tallen te voorkomen.

Dit heb je nodig

  • 6 voetballen6
  • 2 pilonnen2
  • 2 mini doelen van 3 bij 1 meter2
  • 1 senioren doel van 7 bij 2 meter1
  • 8 gele hoedjes, 6 oranje hoedjes, 0 witte hesjes14
008 C Dribbelvorm

Oefening 1 - 15 min

Lijnen dribbel

  • Lengte: 10 meter
  • Breedte: 20 meter
  • Vierkant: 5 bij 5 meter
  • Van beide teams start er één speler in het vierkant met een bal
  • Deze speler probeert in 45 seconden zo veel mogelijk lijnen aan te tikken met de bal
  • Je mag daarbij niet terug naar dezelfde lijn
  • Er wordt 1 tegen 1 gespeeld tegen de tegenstander die gelijktijdig dribbelt
  • De speler die de meeste lijnen heeft gehaald scoort een punt voor zijn/haar team
  • De speler die niet speelt telt hardop mee met hun teamgenoot
  • Welk team scoort als eerste 5 punten?
  • Let erop dat de spelers die niet spelen bij hun pion blijven wachten
  • Laat de speler het vak via de bovenzijde verlaten, voordat er een nieuwe speler in komt
  • 2 voetballen2
  • 8 gele hoedjes, 2 oranje hoedjes, 0 witte hesjes10
Bekijk details
003 C De vrije speler zoeken

Oefening 2 - 15 min

De vrije speler zoeken

  • Lengte: 15 meter
  • Breedte: 15 meter
  • Zorg dat er bij elke pion van het driehoek een speler komt te staan, waarvan twee spelers met een bal
  • Één speler stelt zich op in het midden
  • Deze speler biedt zich vervolgens aan bij een speler met bal, die bal inspeelt
  • Vervolgens speelt de speler in het midden de bal in op de enige speler zonder bal
  • Vervolgens biedt de speler zichzelf opnieuw aan bij een speler met de bal, dit mag niet dezeflde speler zijn
  • Hoe veel passes kan de speler in het midden geven binnen 45 seconden?
  • Zorg dat bij het doordraaien de speler in het midden voldoende ruimte krijgt om het vierkant te verlaten
  • 1 voetbal1
  • 4 gele hoedjes, 0 oranje hoedjes, 0 witte hesjes4
Bekijk details
015 C Rondje om de tafel voetvolley 0

Oefening 3 - 15 min

Rondje om de 'tafel' voetvolley

  • Lengte: 15 meter
  • Breedte: 10 meter
  • De eerste speler met serveren door de bal met de voeten over het doeltje te wippen
  • Nadat deze speler de bal gespeeld heeft, verlaat hij/zij het veld via de rechterzijde en sluit aan in de rij aan de overzijde
  • De bal mag 1x stuiteren in het eigen vak en de speler die bal ontvangt mag deze maximaal 3x raken
  • Als de bal buiten het vak stuitert, meerdere keren stuitert in je eigen vak of in de doeltjes terecht komt raak je een leven kwijt
  • Elke speler heeft drie levens, als deze op zijn ben je 'af' en zorg je dat je op veilige afstand toekijkt
  • Wanneer er nog maar twee spelers over zijn wordt er een finale gespeeld volgens het principe 'best of 5', waarbij er om-en-om wordt geserveerd
  • Er mag niet worden gekopt
  • Maak bij het laatste potje de regel dat de spelers die 'af' zijn direct naar huis gaan, op deze manier kun je een geleidelijke uitstroom creëeren
  • Let op dat spelers alleen vanaf de grond serveren en de bal dus niet in de handen pakken
  • Spelers die in rij staan wachten bij hun pion totdat zij veilig door kunnen schuiven naar de volgende pion
  • 2 voetballen2
  • 2 pilonnen2
  • 2 mini doelen van 3 bij 1 meter2
  • 8 gele hoedjes, 6 oranje hoedjes, 0 witte hesjes14
Bekijk details
061 C Scoren na wreeftrap

Oefening 4 - 15 min

Scoren na lange pass

  • Lengte: 25 meter
  • Breedte: 20 meter
  • Vak naast het doel: 5 bij 5 meter
  • De tweetallen mogen om-en-om een pass geven en proberen te scoren
  • De speler geeft een pass naar zijn of haar medespeler in het vierkant naast het doel, waarbij de bal niet buiten het vak mag stuiteren
  • Deze speler moet de bal controleren in het vak, de bal mag er niet buiten komen
  • Vervolgens speelt deze speler de bal terug, waarna de andere speler in één keer probeert te scoren op het doel met keeper
  • Als dit lukt, scoort het team een punt, het team dat als eerste 5 punten heeft wint
  • De speler vanuit het vak wordt de keeper, de speler die keeper was dribbelt naar de startpion, vervolgens start het andere tweetal
  • Extra regel kan zijn dat je alleen mag scoren buiten het 16 meter gebied
  • 6 voetballen6
  • 1 senioren doel van 7 bij 2 meter1
  • 5 gele hoedjes, 5 oranje hoedjes, 0 witte hesjes10
Bekijk details