Rinus

KNVB x Nike Coaching Girls 1
Header 2 KNV Bx NIK Ex Coachinggirls 2811

6. Reflecteren en feedback geven

Jonge voetballers zijn constant in ontwikkeling. Elke training en elke wedstrijd ontwikkelen ze zich wat verder. Maar die ontwikkeling gaat niet vanzelf. Het is belangrijk dat ze ook bewust stilstaan bij hun eigen spel en de keuzes die ze maken. En als coach speel je hier een belangrijke rol in. In dit artikel gaan we dieper in op reflecteren en feedback geven.

KNVB x Nike YT thumbnail Thema 6

Dit onderdeel gebruikt cookies

6. Reflecteren en feedback geven

De ontwikkeling van een voetballer bestaat uit verschillende fasen: ervaren, reflecteren, informeren en oefenen. Ervaren door zoveel mogelijk voetbalsituaties te spelen, reflecteren door bewust te worden van eigen keuzes, informeren door concrete aanwijzingen en advies van bijvoorbeeld trainers en teamgenoten en oefenen door veel wedstrijdechte vormen te spelen. Als coach speel jij een cruciale rol in de hele leercirkel. Bijvoorbeeld door ze de juiste vragen te stellen en opbouwende feedback te geven.

Zelfreflectie

Alle jeugdspelers moeten leren nadenken over hun eigen kwaliteiten en verbeterpunten. Alleen zo kunnen ze uit elke training en wedstrijd weer nieuwe lessen trekken om zich verder te ontwikkelen. Zelfreflectie leidt uiteindelijk tot zelfregulatie. Dit is de mate waarin een speelster proactief doelen stelt, vooruit denkt en reflecteert op eerdere acties. Talentvolle voetballers blijken hier beter in te zijn dan gemiddeld. Zij nemen meer verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling.

KNV Bx NIK Ex Coachinggirls 2397

Verschillen tussen jongens en meiden

Hoewel zelfreflectie voor alle jeugdspelers belangrijk is, zijn er verschillen in hoe jongens en meiden ermee omgaan. Jongens reflecteren over het algemeen op eigen ervaringen. En op basis van die ervaringen vormen ze een mening. Hierdoor hebben zij vaker behoefte aan directe feedback. Meiden zijn vaak meer vatbaar voor de mening van buitenaf. Dus zij nemen vaker over wat vriendinnen, teamgenoten of de trainer vinden zonder het zelf ervaren te hebben.

Meiden stellen zich bijvoorbeeld sneller de vraag: "Doe ik het wel goed?"

Meiden stellen zich bijvoorbeeld sneller de vraag: "Doe ik het wel goed?". Ze trekken vaker conclusies los van hun eigen ervaringen en zijn daardoor sterk beïnvloedbaar. Als je als coach iets vaak genoeg zegt tegen een speelster, dan kan ze het gaan geloven - of het nu klopt of niet.

Geef de juiste begeleiding

Als coach is het daarom belangrijk om meiden een realistisch beeld te geven van hun mogelijkheden. Stel ze vragen die ze aan het denken zetten over hun eigen spel en keuzes. Geef ze opbouwende feedback die past bij hun niveau en ervaring. Zo stimuleer je hun ontwikkeling zonder dat je het zelfvertrouwen raakt.

KNV Bx NIK Ex Coachinggirls 1944

Tips

Wil jij aan de slag met reflectie en feedback geven? Volg dan deze drie tips:

  1. Vermijd gesloten ja/nee-vragen en stel in plaats daarvan open vragen met een W-woord zoals Wat, Waar of Wanneer. Ook ‘Hoe’ is een geschikt woord. Stel dus vragen als: "Wat ging er goed/minder goed deze wedstrijd?" of "Hoe zou je dit de volgende keer doen?". Het woord 'Waarom' kun je beter vermijden, omdat dit verwijtend kan overkomen. Ook als je het niet zo bedoelt.

  2. Geef feedback volgens het 'hamburgermodel': begin met een compliment, geef dan een aandachtspunt voor verbetering en sluit af met nogmaals een positieve noot. Door te beginnen en eindigen met een compliment, blijft de speelster gemotiveerd om aan de verbetering te werken en voorkom je een negatieve reactie op je feedback.

  3. Wees tot slot duidelijk en realistisch in wat je van je speelsters verwacht. Als meiden de norm niet kennen, kan dit leiden tot onzekerheid en onderschatting van hun eigen kunnen.

Om je op weg te helpen, hebben we een aantal tips over hoe je je feedback duidelijk communiceert.

Gebruik LSD

Wanneer je de speelster aan het woord wil laten, pas je de drietrap Luisteren, Samenvatten en Doorvragen toe. Dit betekent dat je vooral luistert naar het verhaal en samenvat.

  • Luisteren – 80% van de tijd
  • Samenvatten – 15% van de tijd
  • Doorvragen – 5% van de tijd

Wees een OEN

OEN staat voor Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Als je met een open houding naar de speelster luistert, ontstaat er een eerlijk gesprek. Laat je meenemen in de belevingswereld van de speler en ga op zoek naar het verhaal achter de speler. Oprechte nieuwsgierigheid creëert verbinding, zo bouw je een relatie en vertrouwensband op.

Laat OMA thuis en neem ANNA mee

Soms heb je snel een oordeel klaar en hou je vast aan een mening, om vervolgens met de beste bedoelingen advies te geven. Probeer dit los te laten! Hou Oordelen, Meningen en Adviezen soms voor je, dan geef je de speelster meer ruimte.

En terwijl je oma thuislaat, kun je Anna meenemen: Altijd Navragen Nooit Aannemen. ANNA herinnert je om goed na te vragen bij de speelster en niet je mening te baseren op aannames. Neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat de speler bedoelt. Woorden hebben voor iedereen soms net een andere betekenis. Vraag daarom altijd na of je interpretatie klopt, nooit zomaar aannemen.

Door op deze manier feedback te geven op je speelsters, help je ze te groeien op het veld en daarbuiten. Heb je vragen of wil je meer tips? Neem dan contact met ons op.

Coaching Girls

Neem contact met ons op als je vragen hebt over de Coaching Girls module.

‘Reflecteren en feedback geven’ is een van de elf thema’s uit de Coaching Girls Module, een initiatief van KNVB en Nike om de coaching in het meiden- en gemengde juniorenvoetbal naar een hoger niveau te brengen en beter aan te laten sluiten op de behoeften van voetballende meiden. Benieuwd naar de andere onderwerpen? Ga naar de Coaching Girls-module!