Informatie KickStars coördinator
Als KickStars-coördinator ben jij de schakel tussen organisatie en uitvoering. Samen met de werkgroep en KickStars-leiders creëer je een positieve, veilige en goed georganiseerde omgeving waarin kinderen spelenderwijs het voetbal ontdekken. Tegelijk geef je nieuwe vrijwilligers de kans om hun plek te vinden binnen de vereniging en te groeien in hun rol.
Deze pagina biedt je praktische handvatten om de voorbereiding, uitvoering en afronding van de KickStars-activiteiten soepel te laten verlopen. Daarnaast lees je hoe je leiders begeleidt, het programma opbouwt, en hoe je kinderen én vrijwilligers aan jouw vereniging bindt.
Voorbereiding op KickStars
Als KickStars-coördinator ben je betrokken bij zowel de voorbereiding als de uitvoering van het programma. In de voorbereiding denk je mee over de planning, de opzet van het programma en het vormen van een betrokken team. Samen met de werkgroep werk je aan een laagdrempelige instap voor kinderen én nieuwe vrijwilligers. De video hieronder kun je gebruiken voor het werven van KickStars-leiders.

Dit onderdeel gebruikt cookies
Je maakt duidelijke afspraken over wie welke rol vervult en zorgt dat alle materialen – zoals de speelkaarten – klaarliggen. Tijdens de activiteiten houd je het overzicht. Je stemt af met de leiders, ondersteunt waar nodig en bewaakt de praktische én inhoudelijke lijn van het programma.Op deze pagina ligt de focus op het uitvoeren van de activiteiten, jouw rol in de begeleiding van KickStars-leiders én het ondersteunen van een positieve sfeer op en rond het veld. Kijk voor uitgebreide info over de voorbereiding op KickStars, het werven van deelnemers en vrijwilligers en het implementeren van KickStars in het verenigingsbeleid op de KickStars toolkit voor verenigingen.
Speelkaarten
Een KickStars-cyclus bestaat uit acht activiteiten. We herhalen telkens één activiteit, zodat je in totaal vier speelkaarten nodig hebt. Dit is prettig voor zowel kinderen als leiders: de kinderen herkennen vormen en maken vooruitgang, de leiders hoeven minder voor te bereiden en kunnen zich focussen op het uitvoeren en begeleiden van de speelvormen.
Meer over de speelkaarten?
Elke speelkaart bevat drie voetbalspellen en één vaste vorm: Vrij Spelen. De kaarten zijn opbouwend in moeilijkheid. Per kaart vind je:
een overzicht van de veldindeling en materialen;
per vorm een uitleg, QR-codes en ondersteunende video’s.
Makkelijke kaarten: 1, 5, 9
Gemiddeld niveau: 2, 3, 6, 7, 10, 11
Moeilijker niveau: 4, 8, 12
De QR-code op de achterkant linkt naar alle extra info in Rinus.
Voor
Een goede voorbereiding begint met duidelijke communicatie. Zorg dat KickStars-leiders ruim op tijd weten waar ze aan toe zijn. Drie dagen voor de activiteit informeer je hen over de praktische zaken die ze nodig hebben om goed voorbereid en met plezier aan de slag te gaan:
welke speelkaart gebruikt wordt;
welke vorm zij begeleiden;
hoe laat zij aanwezig moeten zijn;
bij wie ze terecht kunnen met vragen.
Stuur de informatie kort en bondig via mail of app. Geen overload: hou het praktisch. Ontvang leiders persoonlijk, check of alles duidelijk is, en loop samen de materialen na. Zet het veld klaar voordat de kinderen arriveren.
Tijdens
Als coördinator begeleid je zelf geen oefenvorm. Je observeert, ondersteunt en houdt overzicht. Help waar nodig, maar grijp niet te snel in: vraag altijd of je mag helpen. Gebruik je observaties voor gerichte tips in de nabespreking.
Verder zorg jij voor:
een warme ontvangst voor ouders en kinderen;
een centrale start (denk aan een banner of vaste plek);
een gezamenlijke beginvorm (zie ‘Opstarten KickStars');
duidelijke groepsindeling en soepele doorstroom;
het beantwoorden van vragen en het waarborgen van een veilige sfeer.
Meer tips voor leiders? Bekijk deze pagina op Rinus
De KickStars speelvormen
Na de opstart van het KickStars-feestje, nemen de kinderen in een circuitmodel deel aan de speelvormen. Daarbij draaien de deelnemers langs de activiteiten en blijven de KickStars-leiders bij hun eigen speelvorm staan. Deze structuur zorgt voor herkenbaarheid, rust én voldoende afwisseling voor jonge kinderen. In de eerste vier rondes spelen de kinderen in kleine groepjes steeds een andere vorm, onder begeleiding van een vaste KickStars-leider. De vijfde ronde is een speciale afsluitronde waarin kinderen zelf mogen kiezen welke vorm ze het liefst nog een keer doen.
Ronde 1 t/m 4: drie verschillende speelvormen + vrij spelen.
Ronde 5: kinderen kiezen zelf een vorm die ze nog eens willen doen.
Zijn er meer spelers dan 24, maar niet voldoende voor een nieuw groepje? Verdeel de kinderen dan onder de andere groepjes met een maximum van 8 kinderen. Heb je meer dan 4 groepjes? Zet een vorm dan dubbel uit.
Leiders blijven het hele KickStars-feestje bij hun vorm; kinderen draaien door op jouw signaal. Begeleid dit actief.
Speelronde 5: vrije keuze goed begeleiden
In de laatste ronde kiezen kinderen een vorm die ze eerder tijdens het feestje deden. Dit geeft hen eigenaarschap en laat ze afsluiten met iets wat ze leuk vonden. Om dit soepel te laten verlopen, kun je regels bepalen zoals:
Optie 1
Laat kinderen in tweetallen kiezen. Ieder duo mag om de beurt een vorm kiezen. Is een vorm gekozen, dan is deze niet meer beschikbaar voor anderen.
Optie 2
Laat elk kind een speelvorm kiezen die ze niet al in ronde 4 deden. Zo voorkom je dat kinderen blijven hangen bij één plek.
Optie 3
Laat kinderen individueel kiezen, met een maximum van twee kinderen per vorm. Dit zorgt voor een goede verdeling.
Optie 4
Laat kinderen vrij kiezen, maar wees voorbereid. Zorg dat er extra materialen beschikbaar zijn op het veld, zodat je – als veel kinderen dezelfde vorm kiezen – snel een tweede versie van die speelvorm kunt opzetten. Help elkaar als leiders om dit soepel te laten verlopen.
Stem deze aanpak vooraf af met je team. Dan wordt deze ronde echt een ontspannen afsluiting.
Tips speelvormen
Tijdens een KickStars-activiteit is het de taak van de leider om de speelvorm kort uit te leggen, goed te begeleiden én aan te passen als dat nodig is. Als coördinator help jij hen om dat soepel te laten verlopen. Hieronder vind je praktische handvatten om leiders hierbij te ondersteunen.
Start van de speelvorm: kort en krachtig
Het begint met een korte, duidelijke uitleg. Vraag leiders om het principe praatje, plaatje, daadje toe te passen:
Praatje: Leg in kindertaal kort uit wat het spel is.
Plaatje: Laat het zien. Doe het zelf voor, of laat een kind het voordoen.
Daadje: Laat de kinderen meteen beginnen. Liever snel aan de slag dan te lang praten.
Kinderen begrijpen vaak al veel door gewoon mee te doen.
Tijdens de speelvorm: actief houden en bijsturen
Een speelvorm leeft als kinderen betrokken zijn. Merk je dat de aandacht afneemt? Kijk dan samen met de leider of een kleine aanpassing helpt:
Maak het spel iets moeilijker of juist makkelijker.
Wissel van rollen (bijvoorbeeld tikker of keeper).
Voeg een nieuwe uitdaging toe, zoals spelen in tweetallen of binnen een tijdslimiet.
Help leiders vooral om flexibel te zijn en in te spelen op wat de groep nodig heeft.
Tip: zorg ervoor dat er op jouw signaal centraal wordt doorgedraaid, zo zorg je ervoor dat groepjes kinderen niet op elkaar staan te wachten.
Iedereen doet mee
Zorg dat elk kind actief betrokken is. Bij oneven aantallen is het van belang dat alle kinderen betrokken zijn en blijven. Houd niemand aan de kant of in de wissel. Pas een speelvorm aan of laat teams om de beurt met een overtal spelen.
Let op dat kinderen regelmatig wisselen van rol, zodat iedereen dezelfde kansen krijgt. Denk aan de rol van keeper of tikker. Zorg dat alle kinderen de kans krijgen om een rol in te vullen en zorg ervoor dat kinderen niet te lang in één rol zitten. Draai dus op tijd door in de verschillende rollen
En als een kind even niet meedoet of twijfelt? Moedig leiders aan om persoonlijk contact te maken, iets samen te doen of een compliment te geven. Kleine aandacht maakt groot verschil.
Vrij Spelen
Vrij Spelen is een vast onderdeel van iedere KickStars-activiteit. Het is één van de vier speelvormen, maar nét even anders. Want in dit onderdeel bepalen de kinderen zelf wat ze doen, hoe ze spelen en met welk materiaal. Geen vaste opdracht, geen regels. Gewoon plezier maken.
Waarom Vrij Spelen?
Vrij Spelen is een vast onderdeel van het KickStars-programma. Het stelt kinderen in staat om zelf te ontdekken, keuzes te maken en plezier te beleven zonder vaste regels of opdrachten. Vrij Spelen komt terug tijdens elke KickStars activiteit. Het stimuleert:
intrinsieke motivatie – kinderen doen iets omdat ze het zélf leuk vinden;
creativiteit – ze bedenken eigen spelletjes en oplossingen;
duurzame betrokkenheid – kinderen ervaren vrijheid en plezier, en komen daardoor graag terug.
Door wekelijks ruimte te geven aan Vrij Spelen, bouwen kinderen zelfvertrouwen op in hun spel én in zichzelf.
De rol van de KickStars-leider tijdens het Vrij Spelen
De leider is tijdens Vrij Spelen niet degene die de regels bepaalt, maar degene die het spel mogelijk maakt. Let daarom als leider op het volgende:
Observeer: kijk hoe kinderen spelen en wat ze doen, zonder meteen in te grijpen.
Waarborg veiligheid: grijp alleen in als er echt gevaar is. Risico nemen mag, onveiligheid niet.
Stimuleer: moedig kinderen aan die nog zoekend zijn. Help ze op weg met een vraag of idee, maar geef ze eerst even tijd om zelf iets te verzinnen.
Zorg voor sfeer: geef complimenten, laat merken dat je ze ziet, en straal plezier uit.
Concrete tips voor KickStars-leiders
Wees enthousiast
Jouw energie en enthousiasme werkt aanstekelijk voor kinderen.
Korte uitleg
Houd je uitleg kort: wijs op het materiaal, noem één regel (“wees aardig voor elkaar”) en laat ze starten
Geef ruimte
Door ruimte te geven laat je kinderen zelf kiezen, maar bied suggesties als ze even niet weten wat ze willen doen. Er is maar één regel tijdens het Vrij Spelen: wees aardig voor elkaar.
Autonomie
Respecteer het spel van kinderen: verbeter of corrigeer niet te snel. Wat rommelig lijkt, kan waardevol spel zijn.
Concrete tips voor jou als KickStars-coördinator
Vrij Spelen valt of staat met een goede voorbereiding. Jij helpt leiders én kinderen met deze twee dingen:
Zorg voor goed materiaal
Zorg dat er voldoende en gevarieerd materiaal is. Denk aan: ballen, hoepels, pionnen, frisbees, linten, springtouwen. Veel verenigingen hebben al van alles liggen. Wil je aanvullen? Overweeg een oproep aan ouders of leden om bruikbaar materiaal te doneren. Wees hierbij wel duidelijk over welk materiaal je zoekt en zorg dat het veilig is voor gebruik op een voetbalveld. Een skateboard past niet, maar een skippybal of badmintonrackets wel.
Loop af en toe mee
Tijdens Vrij Spelen hoef je niks over te nemen, maar laat wel je gezicht zien. Observeer, geef eventueel een tip aan een leider die het spannend vindt om ‘los te laten’, en help ze bij vragen. Zo voelen leiders zich gesteund én leren ze hoe ze kinderen op hun eigen tempo en niveau kunnen laten ontdekken.
Een goede afsluiting van de KickStars-activiteit
Een goede afsluiting is net zo belangrijk als een goede start. Het zorgt voor een positief gevoel bij de kinderen én bij de leiders. Zorg dat je dit moment met aandacht organiseert.
Gezamenlijke afsluiting
Op jouw signaal als coördinator eindigt speelronde 5. De KickStars-leiders begeleiden de kinderen naar het centrale verzamelpunt. Daar komen alle deelnemers, leiders en – als ze erbij zijn – ouders en werkgroepleden samen. Sluit hier af met een vast ritueel:
Vraag de kinderen wat ze leuk vonden.
Geef complimenten voor hun inzet, plezier en enthousiasme.
Sluit af met de KickStars-yell: “3, 2, 1… KickStars!” – handen omhoog en zwaaien naar het publiek.
Deel het ‘Mijn Voetbalavonturenboekje’ uit aan kinderen die voor het eerst meedoen.
Geef alle kinderen de wekelijkse sticker voor in hun boek en een boks of high five.
Een warme afsluiting zorgt ervoor dat kinderen met veel plezier terugkomen én dat ouders zien hoe leuk het is.
Samen afsluiten = samen opruimen
Ook het opruimen hoort bij de activiteit. Maak er een spelletje van om het enthousiasme te bevorderen:
“Wie verzamelt de meeste ballen in 10 seconden?”
“Tel samen af van 10 naar 0 en kijk of alles opgeruimd is.”
Kort evalueren met team
Als de kinderen weg zijn, is het tijd voor de evaluatie met de KickStars-leiders. Begin met samen met het opbergen van alle KickStars-materialen– dat geeft meteen een gedeeld verantwoordelijkheidsgevoel. Drink daarna samen iets en neem kort de tijd voor een terugblik. Behandel vragen als: Wat ging goed vandaag? Wat willen we een volgende keer anders doen? Wat viel op vandaag?
Geef zelf ook terugkoppeling, maar hou het luchtig en positief. Gebruik dit moment om leiders te waarderen én om ze te helpen groeien in hun rol.
KickStars-leiders begeleiden én laten doorstromen
Leiders werven is één ding. Ze behouden én helpen groeien, dát is de sleutel. Als KickStars-coördinator speel jij hierin een sleutelrol. Jij bent het aanspreekpunt, de ondersteuner én degene die mogelijkheden ziet om leiders verder te laten groeien binnen de club.
De mens achter de rol
Leiders komen vanuit verschillende achtergronden: een ouder die meedoet voor zijn kind, een oudere jeugdspeler die graag wat terugdoet, of iemand die gewoon enthousiast is over voetbal. Goed om te weten: hun motivatie is vaak net zo verschillend als hun ervaring. Een eerste elftalspeler heeft iets anders nodig dan een moeder die voor het eerst op het veld staat.
Zorg daarom dat je van de KickStars-leiders weet: waarom iemand leider is geworden, wat zijn/haar ervaring is, welke ambitie hij/zij heeft. Stem daar jouw begeleiding op af. Iemand die onzeker is over spelregels of structuur, help je anders dan iemand die op termijn door wil groeien naar teamtrainer.
Van KickStars-leider naar trainer van een team
Sommige KickStars-leiders krijgen de smaak te pakken. Moedig ze aan om door te groeien – bijvoorbeeld naar het trainen van een team. Geef ruimte aan ambitie en denk mee over vervolgstappen. Is iemand enthousiast én beschikbaar? Kijk dan samen wat er nodig is voor die volgende stap.
Jij kunt dat proces op gang helpen door:
leiders goed te informeren over hun rol en verwachtingen;
ze goed te introduceren binnen de vereniging. Laat ze kennismaken met de andere vrijwilligers en zorg dat ze hun weg weten binnen de club;
hen kennis te laten maken met het KNVB Welkomstprogramma;
hen voor te stellen aan andere trainers of het Hoofd Opleiding;
zelf regelmatig het gesprek aan te gaan: wat gaat goed, waar lopen ze tegenaan, willen ze doorgroeien?
te kijken of jouw vereniging ondersteunend kaderbeleid heeft voor nieuwe trainers en hierbij aan te sluiten. Kijk voor meer info op Kaderbeleid | KNVB.
De basis van KickStars: een ABC-tje
Als KickStars-coördinator werk je niet alleen aan structuur en organisatie, maar ook aan een positief sportklimaat. Dat begint met aandacht voor de drie basisbehoeften van zowel de kinderen als de begeleiders: Autonomie, Binding en Competentie.
Deze pedagogische basisbehoeften zijn essentieel voor plezier en ontwikkeling. Ze zorgen ervoor dat kinderen zich vrij voelen om mee te doen, zich verbonden voelen met het team en vertrouwen krijgen in wat ze kunnen. Wie daarin wordt gezien, voelt zich gemotiveerd.
Autonomie, binding en competentie staan niet los van elkaar. Ze versterken elkaar.
Autonomie – laat kinderen en leiders meedenken en kiezen
Kinderen ontwikkelen zich het best als ze zelf iets mogen kiezen of ontdekken. Bij KickStars zie je dat terug in het Vrij Spelen, de keuze in speelronde 5 en het ruimte geven om zelf oplossingen te verzinnen. Geef ook KickStars-leiders de ruimte om hun aanpak in te vullen, binnen de kaders die jij aanreikt. Als iemand ruimte voelt om op eigen wijze iets te doen, groeit het eigenaarschap.
Voorbeelden:
Kinderen: laat ze kiezen wat ze nog een keer willen spelen.
Leiders: vraag ze wat bij hen past qua uitlegstijl of speelvorm.
Stimuleer eigen inbreng, zoals een suggestie voor een opstartvorm.
Binding – maak iedereen onderdeel van het geheel
Ieder kind wil gezien worden. Dat geldt eigenlijk ook voor iedere leider en aanwezige langs het veld. Door persoonlijke aandacht en onderlinge verbinding voelen mensen zich veilig, gewaardeerd en gemotiveerd. Zorg dat iedereen zich welkom voelt, letterlijk en figuurlijk.
Voorbeelden:
Gebruik namen, geef persoonlijke complimenten.
Koppel nieuwe leiders aan ervaren leiders.
Nodig ouders of broertjes/zusjes uit bij de start of afsluiting.
Laat leiders meedoen met de KickStars-yell of het uitdelen van stickers.
Organiseer een ouder-kind KickStars-activiteit waarbij de ouders actief deelnemen.
Zorg voor goede ouderfaciliteiten op de vereniging. Bijvoorbeeld een werkplek of een sportles zodat ouders ook op de vereniging kunnen blijven.
Competentie – laat iedereen succes ervaren
Als kinderen merken dat ze iets kunnen wat eerst nog lastig was, geeft dat een gevoel van trots. Dat geldt ook voor leiders. Door leerdoelen haalbaar te maken en te erkennen wat goed gaat, groeit het vertrouwen. Maak ontwikkeling zichtbaar, ook in kleine stapjes.
Voorbeelden:
Kies elke week de speelvormen die net uitdagend genoeg zijn voor de kinderen, zonder dat het ze frustreert.
Geef feedback op gedrag of inzet van zowel de leiders als de kinderen
Laat leiders merken dat hun bijdrage verschil maakt.
Wie aandacht geeft aan deze drie bouwstenen – autonomie, binding en competentie – vergroot het plezier, de motivatie én de kans dat mensen zich willen blijven inzetten voor de vereniging. En daar profiteert iedereen van.