Rinus

KNV Bx NIK Ex Coachinggirls 3848 V2
KNV Bx NIK Ex Coachinggirls 3742 V2

Thomas

Thomas de Ruiter (24)
GJS uit Gorinchem
trainer JO14 – mixteam

Waarom heb je je aangemeld voor de workshop van de Coaching Girls Module?

Ik werd erop gewezen door Roy Waalboer, onze hoofd opleidingen. Hij is ook docent bij de KNVB en betrokken bij de nationale meidenteams. Roy wees ons op deze module. Zelf ben ik trainer-coach van JO14. Dat is een mixteam met 11 jongens en 3 meisjes. Twee van die meiden zijn een jaar ouder en voetballen met dispensatie in ons team. MO15 is een echt vriendinnenteam. Onze meiden hebben meer ambities en hebben meer uitdaging nodig.

De workshop werd bij mijn eigen vereniging gegeven, dus dat maakte het helemaal laagdrempelig om me aan te melden. Ik weet niet of ik dat had gedaan als het bijvoorbeeld bij de KNVB in Zeist zou worden georganiseerd. Maar het wekte dus mijn interesse. Ik vind training geven heel leuk, ik doe dit al zeven seizoenen. Als ik de kans krijg om iets te leren, dan laat ik die niet liggen. Je leert altijd iets tijdens zo’n workshop, en wellicht krijg je een andere kijk op dingen. Het feit dat we drie meiden in ons mixteam hebben maakte het extra boeiend.

Wat verwachtte je er vooraf van?

De workshop behandelt 11 thema’s. Het is natuurlijk onmogelijk om alles rond het trainen van meiden in één avond te stoppen. Toch waren er twee specifieke dingen waar ik zelf meer over wilde weten, omdat die rond ons team spelen.

1. Onze drie meiden hebben hetzelfde niveau als de jongens. Toch zie je vaak dat ze elkaar opzoeken. Dat geldt overigens ook voor de jongens. Als er duo’s moeten worden gemaakt en ze mogen zelf kiezen, dan kijken ze eerst naar elkaar. Misschien is dat een natuurlijke gang van zaken. Er zijn nu eenmaal verschillen tussen jongens en meiden, en je zoekt diegene op die het meest op je lijkt. Het is ook geen enorm probleem, maar voor de teambuilding en de teamontwikkeling lijkt het ons beter als ze tijdens trainingsvormen met elkaar mixen. Dat doen ze dus niet uit zichzelf. Als we onze meiden vragen waarom niet, dan zeggen ze: ‘we willen eerst aftasten wat we moeten doen’. Ze kijken dus eerst even de kat uit de boom.

2. Social media heeft veel invloed op de jeugd. Dat speelt ook in voetbalteams. Hun leven speelt zich online af, alles is digitaal. Die ontwikkelingen gaan razendsnel. Er gebeurt altijd weer iets anders, waar je zelf nog geen weet van hebt. De moeilijke kant van social media, zoals zwartmaken of ongewilde foto’s, wordt echt onderschat en kan voor grote problemen zorgen. Als jongens een probleem met elkaar hebben, dan zeggen ze dat en is het klaar. Bij meiden hebben issues op Insta dm, in de groepsapp of op Snapchat veel meer impact. Het blijft langer sudderen. Iets wat in de groepsapp vier weken eerder was gezegd, kwam later alsnog naar boven. Daar moet je als trainer iets mee.

Tot welke inzichten ben je gekomen? En hoe pas je die toe?

Met meiden moet je meer persoonlijke communicatie voeren. Verdere interesse tonen dan alleen ‘inchecken’. Gaat het goed op school? En vervolgens doorvragen. Meer details, dieper op de inhoud. Bij de volgende training beginnen ze dan misschien zelf al te vertellen. Ik pas dat nu al toe bij de ‘individuele speler analyse’. Door veel concreter en persoonlijker de technische boodschap over te brengen, en ze zelf te laten nadenken. Ik merk dat ik makkelijker antwoorden terug krijg. Tijdens de workshop zeiden ze dat meisjes mentaal vaak verder zijn dan jongens van dezelfde leeftijd. Ze zijn zelfkritischer op hun eigen handelen of dat van het team. Daar ben ik extra op gaan letten. Twee meiden uit het team gaven inderdaad veel meer voetbalgerelateerde antwoorden dan de jongens. Dat betekent dat je ze het beste anders kunt benaderen. Jongens zijn ruwer en zeggen snel wat ze vinden, met meiden kun je beter het persoonlijke gesprek aangaan.

Ook wat betreft de social media sporen we ze aan om het meteen te vertellen, als er iets aan de hand is. Zodat we er direct iets mee kunnen. Je wilt niet dat iets weken blijft spelen, als we het op de volgende training kunnen oplossen. Door persoonlijk contact en dingen bespreekbaar te maken probeer je dat duidelijk te maken.

Zou je de workshop aanraden voor andere belangstellenden?

Ja, ik heb het ervaren als een goede heads-up. Het zorgt ervoor dat je bewuster nadenkt over de dingen die je doet. Hoe pak je iets op? Hoe kom je verder? Vorig jaar heb ik VC2 gedaan. Die opleiding is vooral op jongensvoetbal gericht. Wat dat betreft is deze Coaching Girls een verdieping, omdat het op het trainen van meiden is gericht. Ik ben positief. Je steekt er altijd iets van op. En zo niet, dan heb je niet goed opgelet.

Het Coaching Girls Handboek vind ik echt een aanrader. Je kunt dit gratis bestellen op de site van de KNVB. Er staat tips & trics in, waar je echt wat mee kunt. En op een begrijpelijke manier omschreven. Het is echt handig voor een vader of moeder die net begint met het trainen van een meidenteam. Even aan het begin doornemen, en je hebt al veel handvaten waar je mee aan de slag kunt. Ook goed dat het gratis is, want als je er voor zou moeten betalen, haken veel mensen op voorhand al af.

Wat kan er beter?

De groep bestond uit trainers en leiders die volledige meidenteams onder hun hoede hadden. Ook de infographics en video’s waren gebaseerd op meidenteams. Dat sloot niet helemaal aan bij mijn situatie als trainer van een mixteam. Meiden in een jongensteam zijn geen uitzondering meer. Sterker, het is beleid van de KNVB dat meiden zo lang mogelijk op een zo hoog mogelijk niveau bij de jongens spelen. Mits ze dat zelf willen. Aan mijn ingebrachte onderwerpen is wel aandacht besteed en na afloop kon ik er met de docenten nog dieper op ingaan. Maar ik denk dat het beter werkt als de groep meer divers zou zijn qua type trainers, zodat daar meer aandacht aan kan worden besteed. Nu waren ‘mijn’ gespreksonderwerpen voor de anderen niet relevant.