Dezelfde trainingen of afwisselen?

Herhaling is de moeder van het onderwijs. Dit is een mooie uitspraak die ook van toepassing is op het aanleren en verbeteren van voetballen.

Het is dan ook prima om oefeningen te herhalen, dit kan zowel in dezelfde trainingsweek als in de volgende trainingsweken. Na verloop van tijd kan dezelfde oefeningen wederom herhaald worden. Tevens kun en moet je als trainer in sommige gevallen de oefening juist aanpassen omdat de spelers de oefening al heel goed onder de knie hebben. Je kunt dan de oefeningen wat moeilijker maken. 

Trainen en oefenen is herhalen. Hoe vaker een speler in een bepaalde situatie bepaalde handelingen moet verrichten, hoe beter de speler die situatie zal herkennen en interpreteren. Voldoende herhalingen worden gerealiseerd door vooraf goed na te denken over de organisatie. Denk hierbij aan:

  • Netten in de doelen (geen tijd verliezen, omdat ballen constant weg zijn)
  • Voldoende ballen
  • Goede aantallen spelers (geen wachttijden / opstoppingen). Bepaalde oefeningen moeten bijvoorbeeld meerdere keren worden uitgezet
  • Aangepaste spelregels (bijvoorbeeld indribbelen i.p.v. ingooien)

Als bijvoorbeeld de vereniging voor de trainingen van de allerjongste niet kan zorgen dat iedere speler een bal heeft, is er voor die groep een groot probleem. Alle activiteiten voor die leeftijd staan in het teken van het de baas over de bal worden. Wanneer kinderen een bal moeten delen ontstaan er wachttijden, wat de herhalingen niet ten goede komt. Complete trainingenBekijk alle complete trainingen in Rinus.


Om je bezoek aan onze websites optimaal te laten verlopen, maken wij gebruik van cookies. Cookies om het verkeer over onze sites te analyseren en cookies om (advertentie)inhoud te personaliseren en sociale media content aan te bieden. Natuurlijk vinden wij je privacy belangrijk, daarom kun je deze cookie-instellingen zelf beheren. Hoe wij omgaan met de gegevens die op basis van de geplaatste cookies verkregen zijn, leggen wij uit in onze cookie- en privacyverklaring.