4. Hoe meiden kunnen leren
Je kent het wel… Op de training leg je uitgebreid een oefening uit en zodra de bal gaat rollen, heeft een deel het niet goed begrepen.
Dat hoeft niet per se aan jouw manier van uitleggen te liggen. Jongeren hebben nu eenmaal verschillende voorkeuren in hoe ze leren. De een wil direct aan de slag, terwijl de ander eerst wil begrijpen waarom hij/zij iets moet doen. In dit artikel geven we je praktische tips om je trainingen af te stemmen op hoe meiden het beste kunnen leren.
Dit onderdeel gebruikt cookies
Leren op meerdere manieren
Er zijn grofweg twee manieren waarop jongeren leren: door te proberen en door stap voor stap te leren. Leren door te proberen is leren door spelen en experimenteren. Jongeren die op deze manier leren, hebben behoefte aan onderlinge competitie, uitdagingen en duidelijke grenzen. Deze leerstijl komt vaker voor bij jongens.
Stap voor stap leren is wanneer jongeren na een duidelijke uitleg weten wat ze gaan doen, wat er van ze verwacht wordt en hoe ze het moeten aanpakken. Deze jongeren hebben meer behoefte aan persoonlijke aandacht, duidelijke opdrachten en het verleggen van eigen grenzen. Deze voorkeur komt vaker voor bij meiden.
Voorkeuren van meiden
Over het algemeen hebben jongens dus minder behoefte aan uitleg vooraf. Ze voeren een oefening uit en vinden het leuk of niet, vaak afhankelijk van competitieve elementen zoals scoren en winnen. Meiden daarentegen willen vaak wel weten waarom ze een bepaalde trainingsvorm doen. Ze hebben vaker de behoefte om het idee en de logica achter de oefening te begrijpen en wat ze hier tijdens een wedstrijd aan hebben. Kortom: zodra meiden het idee hebben dat de oefening logisch is, bijdraagt aan hun doelen en uitdagend is, voeren ze de oefening gemotiveerd uit.
Ontdek individuele voorkeuren
Hoewel er over het algemeen dus verschillen zijn tussen jongens en meiden, is het belangrijk om de individuele voorkeuren van je speelsters te ontdekken. Meiden die snel afgeleid raken, kun je beter direct aan de slag zetten zodat ze situaties ervaren en herkennen. Meiden die vragen stellen over mogelijke oplossingen, kun je helpen door het doel van een opdracht te schetsen.
Vier tips voor trainers
1. Bereid je trainingen goed voor
Bedenk vooraf waarom je een specifieke trainingsvorm aanbiedt en wat je van je speelsters verwacht. Zo kun je eventuele vragen van je speelsters goed beantwoorden en de logica uitleggen.
2. Focus op een teamfunctie
Door je speelsters in situaties te brengen die lijken op de wedstrijd, gaan ze betere keuzes maken. Kies daarom tijdens een trainingsvorm één teamfunctie en één teamtaak, gekoppeld aan wedstrijdechte situaties. Teamfuncties zijn aanvallen en verdedigen, teamtaken zijn opbouwen, scoren, storen en doelpunten voorkomen. Dit maakt het makkelijker om de uitleg kort en logisch te houden.
3. Hou je uitleg kort
Los van voorkeuren leren kinderen vooral voetballen door te voetballen. Hou de uitleg van je trainingsvormen daarom kort en concreet, maximaal twee minuten. Als je te lang uitlegt, gaat dit ten koste van de effectieve trainingstijd. Leg uit waarom de speelsters deze oefening gaan doen en koppel dit aan teamdoelen, individuele doelen of situaties van de vorige/komende wedstrijd.
4. Gebruik 'praatje, plaatje, daadje'
Gebruik het volgende ezelsbruggetje voor je uitleg: 'praatje, plaatje, daadje'. Praatje is de korte uitleg, plaatje is het geven van een voorbeeld of toelichting op de organisatie van de oefening, en bij daadje gaat de hele groep zelf aan de slag.
Creëer een veilige leeromgeving
Door rekening te houden met de verschillende leerstijlen, creëer je een veilige en motiverende teamcultuur waarin iedereen zich kan ontwikkelen. Meiden voelen zich gehoord en begrepen, waardoor ze gemotiveerder en overtuigender de oefeningen uitvoeren.
Samen maken we het voetbal nog leuker, beter en mooier voor iedereen. Heb je vragen of opmerkingen? Neem gerust contact met ons op. We staan voor je klaar!
Coaching Girls
Neem contact met ons op als je vragen hebt over de Coaching Girls module
‘Hoe meiden kunnen leren’ is een van de elf thema’s uit de Coaching Girls Module, een initiatief van KNVB en Nike om de coaching in het meiden- en gemengde juniorenvoetbal naar een hoger niveau te brengen en beter aan te laten sluiten op de behoeften van voetballende meiden. Benieuwd naar de andere onderwerpen? Ga naar de Coaching Girls-module!